@article { author = {sharifirahnmo, saeid and فتحی, آیت اله and شریفی رهنمو, مجید}, title = {Relationship between Internet addiction and academic procrastination and psychological well-being of high school students}, journal = {Learner-based Curriculum and instruction Journal}, volume = {1}, number = {2}, pages = {79-92}, year = {2021}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2783-431X}, eissn = {2783-431X}, doi = {10.22034/cipj.2022.49789.1022}, abstract = { Background and Objectives: The aim of this study was to identify the relationship between Internetaddiction and academic procrastination and psychological well-being of high school students.Methods: This research is a descriptive correlation in terms of applied purpose and in terms of natureand method. The target population is all 14543 female high school students in Hamedan in theacademic year of 1998-99, from which 384 people were selected based on Krejcie Morgan table usingmulti-stage cluster sampling method. In order to collect the required data, Yang Internet AddictionQuestionnaire, Reef Psychological Welfare Questionnaire and riding academic procrastinationquestionnaire were used. To analyze the data, Pearson correlation test was used. Multiple variance andregression were used in spss23 software environment.Findings: The results showed that the components of Internet addiction (social problems, impact onperformance, lack of control, morbid use of Chat Room and neglect of job and educational duties) areable to positively delay the academic procrastination of female adolescents and psychological wellbeing in the form of Predict negatively and meaningfully.Conclusion: Therefore, when students have a strong tendency to use the Internet and spend manyhours surfing in cyberspace, their sensitivity to academic performance as well as their socialinteractions and interactions decreases, and consequently their psychological well-being is negativelyaffected by this. A phenomenon has occurred and there is also a phenomenon called academicprocrastination in them. }, keywords = {Internet Addiction,Academic procrastination,psychological well-being,high}, title_fa = {رابطه میزان اعتیاد اینترنتی با اهمال کاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان متوسطه}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه میزان اعتیاد اینترنتی با اهمال کاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان متوسطه انجام پذیرفت.روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه‌ هدف را کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان به تعداد 14543 نفر در سال تحصیلی 98-99 تشکیل می‌دهند که از بین آنها و براساس جدول کرجسی مورگان 384 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. در ادامه جهت جمع‌آوری داده‌های موردنیاز از پرسشنامه‌های اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسشنامه تعلل‌ورزی تحصیلی سواری استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه در محیط نرم افزار spss23 استفاده شده است.یافته ها: نتایج نشان داد، مؤلفه‌های اعتیاد به اینترنت(مشکلات اجتماعی، تأثیر بر عملکرد، فقدان کنترل، استفاده مرضی از چت‌روم و بی‌توجهی به وظایف شغلی و تحصیلی) قادر است، تعلل‌ورزی تحصیلی نوجوانان دختر را به صورت مثبت و بهزیستی روانی را به صورت منفی و معناداری پیش‌بینی نماید.نتیجه گیری: بنابراین وقتی دانش‌آموزان به استفاده از اینترنت گرایش شدیدی پیدا می‌کنند و ساعات زیادی به پرسه‌زدن در فضای مجازی اختصاص می‌دهند، از میزان حساسیت‌شان به ‌عملکرد تحصیلی و همچنین ارتباطات و تعاملات اجتماعی شان کاسته شده و به تبع آن بهزیستی روان‌شناختی‌ آنان تحت تأثیرات منفی این پدیده واقع گشته و همچنین پدیده ای تحت عنوان اهمال کاری تحصیلی در آنان به وجود می‌آید.}, keywords_fa = {اعتیاد اینترنتی,اهمال‌کاری تحصیلی,بهزیستی روانشناختی,دانش‌آموزان متوسطه}, url = {https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14230.html}, eprint = {https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14230_ebe05381350bae3b970a7065dc99e254.pdf} }