%0 Journal Article %T بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیجانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان %J برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور %I دانشگاه تبریز %Z 2783-431X %A صاحبی, سمانه %A جباریان, مرتضی %A اصغری نکاح, محسن %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 1 %N 3 %P - %! بررسی رابطه هوش اخلاقی ، هوش هیجانی و هوش معنوی با رضایت شغلی معلمان %K هوش اخلاقی %K هوش معنوی %K هوش هیجانی %K رضایت شغلی %K معلمان %R 10.22034/cipj.2022.50922.1036 %X رضایت شغلی معلمان با عوامل مختلفی پیوند خورده است و پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش های اخلاقی، معنوی، و هیجانی با رضایت شغلی معلمان انجام گردید. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان و معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کلات (700 نفر) تشکیل می‌دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 248 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آن‌ها با استفاده از روش تصادفی ساده صورت گرفت. جمع‌آوری داده‌ها براساس چهار پرسشنامه هوش اخلاقی لینک‌و‌کیل(2005) ، هوش معنوی کینگ(SISRI.2008) ، هوش هیجانی سیبریا شرینگ (2001) و رضایت شغلی براتی (1385) صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن‌ها به ترتیب 86/0، 88/0، 85/0 و 82/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آن‌ها با استفاده از نظر متخصصان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده-ها به کمک نرم‌افزار SPSS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد: بین هوش‌های معنوی ، اخلاقی و هیجانی با رضایت شغلی همبستگی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این بود که هوش اخلاقی می‌تواند رضایت شغلی را پیش‌بینی کند. %U https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14518_fa3308beb256b9c29fe7a9ab14c37c25.pdf