TY - JOUR ID - 14517 TI - روایتی سه سویه از برنامه درسی مقطع ابتدایی در دوران کرونا JO - برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور JA - CIPJ LA - fa SN - AU - صاحبی, سمانه AU - روضه, طاهره AU - الیاسی, فائزه AD - گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد ساری Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 1 IS - 4 SP - EP - KW - آموزش مجازی KW - کرونا KW - دانش آموزان ابتدایی KW - معلم DO - 10.22034/cipj.2022.50912.1035 N2 - شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ تعطیلی مدارس و به دنبال آن آموزش با استفاده از فضای مجازی را گسترش داد. در این میان دانش آموزان، والدین و معلمان که بیشترین تاثیر و ارتباط را با نظام آموزشی دارند با چالش‌های مختلفی در آموزش مجازی در دوران کرونا مواجه بودند. این پژوهش با هدف درک مزایا و معایب ، چالش‌ها و همچنین دریافت نظرات و پیشنهادات این سه گروه در خصوص آموزش های مجازی انجام گرفت.جامعه پژوهش تمامی معلمین، والدین و دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کلات بودند. ابتدا مدارس ابتدایی به دو گروه نیمه برخوردار و نا برخوردار تقسیم و سپس از هر دسته ۶ دانش آموز ۶ معلم 6 ولی انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساخت مند داده‌ها گردآوری گردید. مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد.یافته ها نشانگر مزایایی همچون همسو شدن با پیشرفتهای فناوری، بهره مندی از شیوه‌های متنوع تدریس و ارتقای خود راهبری دانش آموز و معایبی همچون نبود امکانات، ناآگاهی از شیوه های صحیح آموزش در فضای مجازی بود. چالش های عمده سه گروه مد نظر در پژوهش، مشکلات اینترنت و نبود تجهیزات کافی، عدم آشنایی با فرآیند کار در فضای مجازی، ارزشیابی در فضای مجازی و عدم بازخورد کافی جهت رفع اشکال دانش آموزان عنوان شد. همچنین راهکارهایی همچون استفاده از آموزش معکوس، آگاه نمودن اولیا وفراهم نمودن فرصت مشارکت فعال آنان، جذاب نمودن محتواهای تولیدی نیز جهت اثربخشی آموزش های مجازی مطرح گردید. UR - https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14517.html L1 - https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14517_246094d56ab9f5bc4636b39f01a6f5cf.pdf ER -