TY - JOUR ID - 14611 TI - مقایسه اثر بخشی روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر قم JO - برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور JA - CIPJ LA - fa SN - AU - ناصری, فاطمه AU - جوادی پور, محمد AU - موحدی, محمد AD - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران AD - دانشیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، پردیس فارابی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 1 SP - 22 EP - 39 KW - یادگیری یادگیری مجازی KW - یادگیری حضوری KW - یادداری KW - آموزش حضوری KW - آموزش مجازی DO - 10.22034/cipj.2022.51305.1039 N2 - پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مدرسه فرهنگ در شهر قم بود.روش ها: روش پـژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده است. لازم به ذکر است کـه در پـژوهش حاضـر روش نمونـه گیـری به صورت غیر تصادفی (در دسترس و داوطلبانه) بـوده و روش جـایگزینی دانش آموزان در گـروه‌هـای آزمایش به صورت تصادفی بوده است. بر همین اساس، از طرح پژوهش نوع پیش آزمون-پس آزمون استفاده شده است. و داده های تحقیق از طریق آزمون محقق ساخته ، یادگیری و یادداری در درس فارسی را مورد مطالعه قرار داده و تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS22 صورت پذیرفت.یافته ها: یافته ها نشان می‌دهد که در پـیش آزمـون بـین میـزان گروه کنترل پیشرفته چرخشی یادگیری دو گروه آموزش حضوری و مجازی تفاوت معناداری مشاهده نمی‌شود، ولـی در پـس آزمـون بین میزان یادگیری گروه حضوری با میزان یادگیری گروه مجازی تفـاوت معنـاداری مشـاهده می‌شود. به همین ترتیب بین میزان یادداری گروه مجازی با میزان یـادداری گـروه حضـوری تفاوت معناداری مشاهده می‌شود.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت گه یادگیری مجازی بـه شـرط اجرای درست می‌تواند بر میزان یادگیری تأثیر مثبتی بگذارد. UR - https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14611.html L1 - https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14611_79497e0d52f4cd2f1ad531167719c75e.pdf ER -