دانشگاه تبریزبرنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور2783-431X2120220522Teachers lived experiences about the reasons for the inefficiency of teaching English in high schoolتجارب زیسته دبیران از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه1211426110.22034/cipj.2022.48213.1015FAداودطهماسب زاده شیخلارعضو هیئت علمی دانشگاه تبریزکیومرثتقی پورهیات علمی0000-0001-6799-7720پروینقاسمیاندانشگاه تبریزJournal Article20210929<strong>Background and Objectives: </strong>The purpose of this study was to describe the perceptions and lived experiences of English language teachers about the inefficiency of English language teaching in high school in Tabriz.<br /><strong>Methods: </strong>The present study is qualitative and has been done with a descriptive phenomenological approach. Participants in the study were all English language teachers in the first secondary school of Tabriz in 5 districts that were selected by purposive sampling method and its volume continued according to the nature of qualitative research until the theoretical saturation of the data (18 people). Data were collected through semi-organized in-depth interviews. The validity of the present study was internal validity, for which data analysis was performed by researchers to reconstruct reality. The data and their interpretation were then provided to the teachers themselves who participated in the study to confirm the accuracy of the data and its interpretation. To increase the reliability of the research, the interviews were conducted with a previous program in a suitable atmosphere and observing the interview conditions with the necessary guidelines and away from bias and personal opinion. Smith (1995) method was used to analyze the data.<br /><strong>Findings: </strong>Data analysis showed that the main causes of inefficiency of English language teaching from the perspective of English teachers include structural inefficiency of the English language teaching system; English textbook inefficiency; Student inefficiency; Teacher inefficiency; Parental inefficiency; The inefficiencies of the authorities and the media and the solutions were that these themes are derived from 75 themes.<br /><strong>Conclusion: </strong>Therefore, it can be concluded that in order to improve the conditions of English language teaching in high school, the structure of the educational system and its elements should be changed.هدف پژوهش حاضر با هدف توصیف ادراک و تجارب زیسته معلمان زبان انگلیسی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی در مقطع متوسطه شهر تبریز انجام یافته است. رویکرد مطالعۀ حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان در پژوهش، کلیه معلمان زبان انگلیسی مقطع متوسطۀ اول شهر تبریز در نواحی 5 گانه بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع نظری داده ها (18 نفر) ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته گردآوری شد. روایی پژوهش حاضر از نوع روایی درونی بود که بدین منظور آنالیز داده ها توسط پژوهشگران به منظور بازسازی واقعیت انجام گردید. سپس داده ها و تفسیر از آن ها در اختیار خود معلمان که به عنوان شرکت کننده در پژوهش بودند قرار گرفت تا صحت داده ها و تفسیر از آن را تایید بکنند. برای افزایش پایایی پژوهش، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی در یک فضای مناسب و رعایت شرایط مصاحبه با راهنمایی های لازم و به دور از سوگیری و اعمال نظر شخصی انجام می گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش اسمیت استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که علل اصلی ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی شامل: ناکارآمدی ساختاری نظام آموزشی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی کتب درسی زبان انگلیسی؛ ناکارآمدی دانش آموزان؛ ناکارآمدی معلمان؛ ناکارآمدی مدرسه؛ ناکارآمدی اولیا؛ ناکارآمدی مسئولین؛ ناکارآمدی رسانه و راهکارها بودند که این تمها برگرفته از 75 مضمون میباشند.https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14261_937fe67c541c730d091b8c3dde52a80a.pdfدانشگاه تبریزبرنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور2783-431X2120220522Comparison of the effectiveness of face-to-face and virtual education methods on learning and retention of primary school male students in Qom.مقایسه اثر بخشی روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهر قم22391461110.22034/cipj.2022.51305.1039FAفاطمهناصریکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران0000-0002-5736-9736محمدجوادی پوردانشیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران0000-0002-2605-5312محمدموحدیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، پردیس فارابی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران0000-0003-4941-9534Journal Article20220427Background and Objectives: The purpose of this research is the comparison of the impact of the face-to-face and the virtual education methods on learning and retention of primary school male students in Farhang School.<br /><br />Methods: The present research method is quasi-experimental.<br />It is worth mentioning that in the present study, the sampling method was non-random (available and voluntary) and the method of replacing students in experimental groups was random. The research data were studied through a researcher-made test, learning and retention in Persian lessons and the data were analyzed using SPSS 22 software.<br /><br />Findings: Accordingly Pre-test, post-test research design was used.<br />The results show that in Pre-test there is not significant difference between Rotational learning of advanced control group of both face to face and virtual education but in Post-test there is significant difference between learning of face to face group and virtual group.<br />Similarly, there is a significant difference between the retention rate of the virtual group and the retention rate of the face to face group.<br /><br />Conclusion: According to the findings it can be concluded that virtual learning when implemented properly can have a positive effect on learning rate.پیشینه و اهداف: هدف از این پژوهش مقایسه تأثیر روش آموزش حضوری و مجازی بر یادگیری و یادداری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی مدرسه فرهنگ در شهر قم بود.<br /><br />روش ها: روش پـژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بوده است. لازم به ذکر است کـه در پـژوهش حاضـر روش نمونـه گیـری به صورت غیر تصادفی (در دسترس و داوطلبانه) بـوده و روش جـایگزینی دانش آموزان در گـروههـای آزمایش به صورت تصادفی بوده است. بر همین اساس، از طرح پژوهش نوع پیش آزمون-پس آزمون استفاده شده است. و داده های تحقیق از طریق آزمون محقق ساخته ، یادگیری و یادداری در درس فارسی را مورد مطالعه قرار داده و تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق نرم افزار SPSS22 صورت پذیرفت.<br /><br />یافته ها: یافته ها نشان میدهد که در پـیش آزمـون بـین میـزان گروه کنترل پیشرفته چرخشی یادگیری دو گروه آموزش حضوری و مجازی تفاوت معناداری مشاهده نمیشود، ولـی در پـس آزمـون بین میزان یادگیری گروه حضوری با میزان یادگیری گروه مجازی تفـاوت معنـاداری مشـاهده میشود. به همین ترتیب بین میزان یادداری گروه مجازی با میزان یـادداری گـروه حضـوری تفاوت معناداری مشاهده میشود.<br /><br />نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفت گه یادگیری مجازی بـه شـرط اجرای درست میتواند بر میزان یادگیری تأثیر مثبتی بگذارد.https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14611_79497e0d52f4cd2f1ad531167719c75e.pdfدانشگاه تبریزبرنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور2783-431X2120220522Feasibility study of integrated curriculum in experimental sciences, social sciences and physical education of elementary school from the perspective of teachers and curriculum specialistsامکان سنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامه درسی40491487010.22034/cipj.2022.51894.1043FAسعیدشریفی رهنمودکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا0000-0002-1601-1674آیت الهفتحیپژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجاحسنعباسیکارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، ایران، تهرانمجیدشریفی رهنمودانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20220601Objective: Therefore, the present study was conducted to identify the feasibility of the integrated curriculum in the courses of experimental sciences, social sciences and physical education of the elementary school from the perspective of teachers and curriculum specialists.<br /><br />Method: The method of this research was descriptive survey. The statistical population of the study includes all curriculum specialists, permanent members of the Iranian Curriculum Studies Association (500 people) and elementary school teachers in Hamadan (2149 people) who are teaching in the academic year 1399-1400. To select samples for curriculum specialists, 92 people and in the teachers' section, 270 people participated in the present study through online calling and available methods due to corona traffic restrictions. Data collection tool was a researcher-made questionnaire feasibility study of integrated curriculum whose validity was obtained through Delphi validity and its reliability was obtained using Cronbach's alpha of 0.89. Data were analyzed using mean, standard deviation, Kalmogorov-Smirnov tests, analysis of variance, one-sample t-test and chi-square test.<br /><br />Findings and Conclusions: Descriptive and inferential analyzes of the data using the mentioned tests show that the group of teachers and experts both emphasized that the combined method in all three areas of objectives, content and teaching method can be combined. Therefore, it can be said that there is no difference between the opinion of teachers and the group of experts and has confirmed the theory that this approach motivates students to learn better and continuously and the necessary capabilities for life in the 21st century in Nurtures them.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان امکانسنجی برنامه درسی تلفیقی در دروس علوم تجربی، علوم اجتماعی و تربیت بدنی دوره ابتدایی از نگاه معلمان و متخصصان برنامهدرسی انجام پذیرفت. <br /><br />روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامهدرسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران(500 نفر) و معلمان دوره ابتدایی شهر همدان(2149 نفر) که درسال تحصیلی 1399-1400 به تدریس اشتغال دارند میباشد. برای انتخاب نمونهها درمورد متخصصان برنامه درسی 92 نفر و در بخش معلمان نیز 270 نفر از طریق فراخوان اینترنتی و به روش دردسترس با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته امکانسنجی برنامه درسی تلفیقی بود که روایی آن از طریق روایی دلفی و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. در ادامه دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار، آزمونهای کالموگروف – اسمیرونوف، تحلیل واریانس، تی تک نمونهای و آزمون خی تحلیل شد. <br /><br />یافته و نتیجهگیری: تحلیلهای توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمونهای مذکور نشان میدهد که گروه معلمان و متخصصان هر دو تاکید داشتند که روش تلفیقی در هر سه حوزه اهداف، محتوی و روش تدریس امکان تلفیق وجود دارد. بنابراین میتوان گفت تفاوتی بین نظر معلمان و گروه متخصصان وجود نداشته و این نظریه را مورد تأیید قرار داده است که این رویکرد، دانشآموزان را برای یادگیری بهتر و مداوم بر میانگیزد و قابلیتهای لازم برای زندگی در قرن بیست و یکم را در آنان پرورش می-دهد.https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14870_d728fb0e4a4c748da9937d81503f742c.pdfدانشگاه تبریزبرنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور2783-431X2120220522The place of hidden curriculum on referral thinking and self-directed learning in studentsجایگاه برنامه درسی پنهان بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان50601489010.22034/cipj.2022.52280.1050FAسروهناظریدانشگاه آزاد تبریزحسینبقاییدانشگاه آزاد تبریزJournal Article20220627Background and Objectives: The main purpose of this study was to determine the role of hidden curriculum on referral thinking and self-directed learning in students. The present study is applied and because it examines the relationship between the three variables is of the correlation type.<br />Methods: The statistical population includes all tenth grade female students in Buchan city. In this study, based on Cochran's formula, 235 tenth grade female students in Buchan city were selected as a sample by sampling multi-stage clusters. Were. To collect information from Taghipour and Ghaffari Hidden Curriculum Questionnaires (2010); Ehring et al.'s (2010) reference thinking and self-directed learning scale were used in Fisher et al.'s (2001) students. Research data were analyzed by regression analysis using SPSS 23 software.<br />Findings: The results showed that there is a significant relationship between hidden curriculum with referral thinking and self-directed learning and hidden curriculum has the ability to predict referral thinking and self-directed learning.<br />Conclusion: There is a significant relationship between hidden curriculum and referral thinking and self-directed learning.پیشینه و اهداف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین نقش برنامه درسی پنهان بر تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر در دانشآموزان بود. پژوهش حاضر کاربردی و از آنجا که رابطه بین سه متغیر را بررسی میکند از نوع همبستگی است.<br />روش ها: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایهی دهم شهرستان بوکان هستند، در این تحقیق براساس فرمول کوکران235 نفر از دانشآموزان دختر پایهی دهم شهرستان بوکان به عنوان نمونه و به صورت نمونهگیری خوشه-ای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های برنامه درسی پنهان تقیپور و غفاری(1389)؛ تفکر ارجاعی اهرینگ و همکاران(2010) و مقیاس یادگیری خودراهبر در دانشآموزان فیشر و همکاران(2001) استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. <br />یافته ها: نتایج نشان داد که بین برنامه درسی پنهان با تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر رابطه معناداری وجود دارد و برنامه درسی پنهان توانایی پیش بینی تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر را دارد. <br />نتیجه گیری: بین برنامه درسی پنهان با تفکر ارجاعی و یادگیری خودراهبر رابطه معناداری وجود دارد.https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14890_095f727bb93406fbfe20ba896e00f3bc.pdfدانشگاه تبریزبرنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور2783-431X2120220522Investigating the level of attention to the indicators of Resistive economy in elementary school textbooksبررسی میزان توجه به شاخص های اقتصاد مقاومتی در کتاب های درسی دوره ابتدایی61741493010.22034/cipj.2022.52141.1047FAرضامیرعرب رضیعضو هیات علمی /دانشگاه مازندران0000-0001-5004-4384فاطمه زهرامعافیمعلم آموزش و پرورشصمدایزدیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانJournal Article20220618Abstract<br />Background and Objectives: The purpose of this study was to investigate the attention to resistance indexes (production and consumption management) in fifth and sixth grade elementary school textbooks. <br />Methods: The research was applied in terms of purpose and in terms of nature, descriptive-quantitative using the content analysis approach. The statistical population of the study consisted of fifth grade (6 books) and sixth grade (8 books) textbooks using purposive sampling method. In total, 1655 pages of textbooks were analyzed. The data collection tool consisted of a coded list based on the resistance economy indices and components, first extracted from the statements of the Supreme Leader, and then approved and modified based on past research and the views of relevant experts. Experts familiar with the field of resistance economics also validated the validity and Scott's formula of reliability was 0.86. Shannon entropy method was also used to analyze the textbook contents. <br />Findings: The results of the analysis showed that in general, the "consumption management" index paid more attention to "production management". Also, the analysis of resistive economics components based on Shannon entropy showed that the components of "saving and not wasting" with the coefficient of 0.33; "not declining the community property" with the factor of 0.32; 0.26% and "support for domestic production" with a significance factor of 0.07 rank first to fourth in the textbooks, but in terms of "consumption of domestic production"; "production of quality goods"; "self-sufficiency in the production of critical products" with zero significance factor was overlooked.زمینه و اهداف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به شاخصهای اقتصاد مقاومتی در محتوای کتابهای درسی پایههای پنجم و ششم دبستان بود. <br />روش ها: دادههای این پژوهش به روش تحلیل محتوا گردآوری و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری کتب درسی پایه پنجم (6 کتاب) و ششم ابتدایی (8 کتاب) بود که در مجموع محتوای 1655 صفحه از کتابهای درسی پایه های مذکورمورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چک لیست کدگذاری شده بود. جهت تأیید روایی از دیدگاه متخصصان و تأیید پایایی از فرمول پایایی اسکات استفاده شد که 0.86 برآورد گردید. <br />یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد مؤلفههای «صرفهجویی و اسراف نکردن» با ضریب اهمیت 33/0؛ «عدم تضییع اموال جامعه» با ضریب اهمیت 32/0؛ «آموزش و فرهنگسازی در اصلاح الگوی مصرف» با ضریب اهمیت 26/0؛ و «حمایت از تولید داخلی» با ضریب اهمیت 07/0 در رتبههای اول تا چهارم قرار داشتند و به مؤلفههای «مصرف تولیدات داخلی»؛ «تولید کالای با کیفیت» و «خودکفایی در تولید محصولات حیاتی»؛ با ضریب اهمیت صفر، هیچ توجهی نشده است. <br />نتیجه گیری: با توجه به عدم توجه به مولفه های مصرف تولیدات داخلی، تولید کالای با کیفیت و خودکفایی و ضریب اهمیت برخی از مولفه های مهم اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد میشود مفاهیم اقتصاد مقاومتی به کتاب های درسی دوره ابتدایی بیشتر راه یابد.https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_14930_5d71f2b3f70aefa4beffba5281e4d3ed.pdfدانشگاه تبریزبرنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور2783-431X2120220522A Review on the Concept of Curriculum as Content and Theories of Content Selection in the Field of Curriculum Studiesمروری بر نظریههای محتوا و انتخاب محتوا در ادبیات تخصصی حوزة مطالعات برنامة درسی75901500410.22034/cipj.2022.52457.1053FAسید احمدمدنیاستادیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.Journal Article20220711The aim of this research was to offer an analysis of the Concept of Curriculum as Content and theories of content selection in the field of curriculum studies. The method of this study is referencing to the historical and experts' views about selecting appropriate content for general education. The evidences revealed that there is a goal displacement in the practice of curriculum planners. In the other words, content as an instrument for attaining ideal purposes is transformed to an independent and inherently invaluable goal. This hypothesis is perceptible from the philosophical thoughts of Herbert Spencer to Elliot Eisner. Spencer introduced the concept of science as the human effort for understanding the whole nature of phenomena. Dewey avoided dictating content to teachers and tried to explain an interdisciplinary method for instruction on lessons such as geography and history. Hurst accepted the logical and psychological inconsistency of disciplines for school instruction. Eisner treated content just as a medium for achieving higher order goals of education. There is a critical view point about conventional and traditional conception of content in the theory and practice of Neill, Bruner, Phenix an Bloom. These experts tried to explain principles such as mastery, interest, depth, and structure in developing content, instead of mere selection of content according to disciplinary considerations. Critical pedologists like Apple, Giroux and Doll disclosed the ideological and economic aspects of classic perceptions of content and signify the limitations of this approach with regard to the oppressing teachers and learner's innovations.هدف این مطالعه تحلیل مفهوم محتوا در ادبیات حوزة مطالعات برنامة درسی است. روش این مطالعه واکاوی و استناد به نظریات متخصصان در زمینة انتخاب محتوای مناسب برای برنامههای درسی است. مجموعهای از شواهد در این زمینه مورد استناد قرار گرفت که حکایتگر بروز جابجایی وسیله-هدف در اندیشة برنامهریزان درسی است به این معنا که محتوا از ابزاری برای تحقق اهداف عالی آموزش به هدفی مستقل تبدیل شده است. این مدعا در اندیشههای اسپنسر تا آیزنر قابل ردیابی است. اسپنسر در پاسخ به این پرسش که کدام دانش ارزشمندترین است علم را در معنای آشنایی با پدیدهها مطرح میکند. دیویی ضمن پرهیز از تجویز و تحمیل محتوا بر معلمان کوشید رویکردی میانرشتهای برای آموزش دروس مختلف تبیین کند. هرست موضوع عدم تناسب منطقی یا روانشناختی دیسیپلینها را برای آموزش مدرسهای میپذیرد. آیزنر محتوا را ابزاری برای رسیدن به هدف دیگر میداند. نیل، برونر، فنیکس و بلوم ضمن اشاره به محدودیتهای تلقی سنتی از محتوا، به جای انتخاب محتوای مناسب کوشیدند اصولی نظیر تسلط، علاقه، عمق و ساختار را در تدوین محتواهای درسی رعایت کنند. اندیشمندان انتقادی نظیر اپل، ژیرو و دال نیز تلقی سنتی از محتوا را دارای کارکردهای ایدئولوژیکی و اقتصادی میدانند و اعتقاد دارند که این تلقی باعث ایجاد محدودیتهای نظاممند در فرایندهای آموزشی و نتایج تربیتی میگردد. در تحلیل نهایی، مجموعه شواهد نشان میدهد نوع تلقی برنامهریزان درسی از محتوای برنامة درسی از خطوط فکری متخصصان این رشته فاصله گرفته و به شکل محدودتر و سنتیتری به نام محتوای متنی فرو کاسته شده است.https://cipj.tabrizu.ac.ir/article_15004_2619f0c3deb6b46c333240b9ab0fcab8.pdf