1
Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran
2
Master of Biology Education, Farhangian University, Tehran, Iran
10.22034/cipj.2025.63815.1175
Abstract
زمینه و اهداف: مطالعه حاضر به بررسی تأثیر یادگیری معکوس و شبیهسازی رایانهای بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم در درس زیستشناسی شهرستان گرمه پرداخته است.
روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بهصورت شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل 150 دانشآموز پایه دوازدهم تجربی در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، 40 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و به دو گروه کنترل (روش مرسوم) و آزمایشی (روش یادگیری معکوس با شبیهسازی رایانهای) تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش (AMS) والرند (1992) و خلاقیت عابدی (1389) بود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین خلاقیت و انگیزش در گروه کنترل تغییر معناداری نداشت، اما در گروه آزمایشی، میانگین خلاقیت در پسآزمون افزایش یافت. همچنین، نمرات خلاقیت در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود. آمار توصیفی خردهمقیاسهای خلاقیت نشان داد که گروه کنترل تغییر چندانی نداشت، در حالی که گروه آزمایش در پسآزمون افزایش معناداری را نشان داد. انگیزش تحصیلی نیز در گروه کنترل تغییر نکرد، اما گروه آزمایش از 03/104 در پیشآزمون به 06/128 در پسآزمون رسید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش در سطح معناداری P<0.05 تفاوت قابل توجهی دارد.
نتیجه گیری: بنابراین، نتایج مطالعه نشاندهنده تأثیر مثبت یادگیری معکوس و شبیهسازی رایانهای بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان است. پیشنهاد میشود از شبیهسازیهای تعاملی برای بهینهسازی فرآیند یاددهی-یادگیری برای درک بیان ژن و پروتئینسازی استفاده گردد.
keramati nojedeh sadat, M. and khaje, A. (2025). The effect of Flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 4(2), -. doi: 10.22034/cipj.2025.63815.1175
MLA
keramati nojedeh sadat, M. , and khaje, A. . "The effect of Flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education", Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 4, 2, 2025, -. doi: 10.22034/cipj.2025.63815.1175
HARVARD
keramati nojedeh sadat, M., khaje, A. (2025). 'The effect of Flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education', Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 4(2), pp. -. doi: 10.22034/cipj.2025.63815.1175
CHICAGO
M. keramati nojedeh sadat and A. khaje, "The effect of Flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education," Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 4 2 (2025): -, doi: 10.22034/cipj.2025.63815.1175
VANCOUVER
keramati nojedeh sadat, M., khaje, A. The effect of Flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education. Learner-based Curriculum and Instruction Journal, 2025; 4(2): -. doi: 10.22034/cipj.2025.63815.1175