Comparison of attitudes towards the nature of science in students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences

Document Type : Original Article

Authors

-

Abstract

با عنایت به بررسی های صورت گرفته نگرش به ماهیت علم در دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه تبریز در همه ابعاد نظام شناختی معرفتی و کاربردهای تربیتی آموزشی و میانگین کل، بالاتر از حد متوسط ارزیابی شد. در ارزیابی و تجزیه و تحلیل مؤلفه نظام شناختی معرفتی، تفاوت معناداری بین دانشجویان علوم انسانی و کشاورزی و نیز علوم پایه و کشاورزی وجود داشت. در بررسی خروجی های نرم افزاری، مؤلفه نظام اجتماعی نهادی، تفاوت‌های معناداری بین دانشجویان علوم انسانی با فنی و مهندسی، علوم انسانی با کشاورزی، علوم پایه با فنی و مهندسی و علوم پایه با کشاورزی مشاهده شد. از منظر مؤلفه کاربردهای تربیتی آموزشی نیز تفاوت‌ معناداری بین دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی وجود داشت. در نهایت، در میانگین کل نگرش به ماهیت علم، تفاوت‌ معناداری بین دانشجویان علوم انسانی با فنی و مهندسی و کشاورزی و نیز علوم پایه با کشاورزی مشاهده شد.

Keywords

Main Subjects


Volume 5, Issue 2
September 2026
  • Receive Date: 13 April 2025
  • Revise Date: 05 July 2025
  • Accept Date: 17 July 2025
  • First Publish Date: 17 July 2025
  • Publish Date: 23 August 2026