عوامل موثر بر مشارکت فعال والدین در امر آموزش و پرورش و توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی

3 مدرس دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پیشینه و هدف: مشارکت والدین در آموزش و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه نقش مهمی در رشد این گروه از کودکان دارد. هدف از پژوهش حاضر مطالعه عوامل موثر بر مشارکت فعال والدین دارای دانش‌آموزان با نیازه‌های ویژه در آموزش و توانبخشی فرزندانشان بود.
روش‌ها: طرح پژوهش کیفی پدیدارشناسی برای بررسی این عوامل مورد استفاده قرار گرفت. جامعه‌ آماری پژوهش شامل مادران دارای دانش‌آموزان اختلال یادگیری ویژه و نارسایی‌های ذهنی بودند که به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با 21 نفر از این گروه از مادران تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام گرفت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با روش کلایزی تا مشخص کردن مضامین اصلی و فرعی انجام شد. یافته‌ها نشان داد که عوامل موثر در مشارکت فعال والدینی در آموزش و توانبخشی کودک دارای نیازه‌های آموزشی ویژه شامل عوامل اقتصادی (مانند داشتن پول، کاهش هزینه‌های درمانی و خدمات بیمه‌ای و کاهش هزینه‌های حمل و نقل)، عوامل اجتماعی (مانند حمایت اجتماعی، مشارکت‌های اجتماعی و مشارکت‌های تخصصی اجتماعی) و عوامل خانوادگی (مثل مشارکت بیشتر پدر، حفظ انسجام درون‌خانوادگی، حمایت اعضای خانواده و آگاهی و دانش اعضای خانواده) بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the actively participation of parents in the Education and Rehabilitation of students with special educational needs

نویسندگان [English]

  • Nemati Nemati 1
  • rahim badri gargari 2
  • hossein ostadhasanloo 3
1 Ph.D. in Psychology and Education of Exceptional Children, Associate Professor, Educational Sciences Department, School of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz,
2 education department, education faculty University of Tabriz
3 cfu
چکیده [English]

Background and Objectives: Parental involvement in the education and rehabilitation of children with special educational needs plays an important role in the development of this group of children. The aim of the current study was to study the Factors affecting the effectively participation of parents in the education and rehabilitation of students with special Educational needs.
Methods: A qualitative phenomenological research design was used to explore the factors. The statistical population included mothers of children with and without intellectual and developmental disabilities and specific learning disabilities, who were selected by convenience sampling. In the same vein, semi structured interviews were conducted with 21 parents of this group of children who were purposefully selected to reach the theoretical saturation stage. Data analysis was done by means of the Colaizzi method and identification of main and sub-themes. Findings: Findings revealed that effective factors in effectively parental involvement in education and rehabilitation of children with special educational needs include economic factors (such as having money, reducing medical and insurance costs and reducing transportation costs), social factors (such as social support, social partnerships, and specialized social partnerships) and family factors (such as greater father involvement, maintaining intra-family cohesion, family member support, and family members' knowledge)
Conclusion: Comprehensive family, social and economic support is offered to this group of parents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effectively parental involvement
  • rehabilitation
  • special educational needs
  • effective factors

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 02 تیر 1401
  • تاریخ دریافت: 22 خرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 26 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 02 تیر 1401