ارزشیابی وضعیت اجرای آموزش در دوره متوسطه اول شهر تبریز براساس ابعاد برابری دیجیتالی در شرایط کرونایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 دانشگاه تبریز

3 دانشگاه تبریز-گروه علوم تربیتی

چکیده

برابری دیجیتالی بین گروه دانش‌آموزان، گروه معلمان، و هر دو گروه با یکدیگر لازمه اجرای موفق آموزش الکترونیکی در هر نظام آموزشی می‌باشد. براین اساس، پژوهش حاضر به این سوال اساسی پاسخ می‌دهد آیا برابری دیجیتالی بین دانش آموزان متوسطه اول مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز در شرایط کرونایی برقرار است؟ پژوهش حاضر از پژوهش توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر تبریز در نیمسال اول سالتحصیلی 1399-1400 بودند، نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نسبت به حجم جامعه انتخاب شد و داده‌های لازم از مناطق پنجگانه آموزشی شهر تبریز گردآوری شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های معصومه حسینی و همکاران(1392)، و گریک (2016) استفاده شد. و داده‌ها از طریق آزمون تحلیل واریانس و همچنین آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان مدارس متوسطه اول در مناطق پنجگانه شهر تبریز در همه ابعاد برابری دیجیتالی تفاوت معناداری وجود دارد. براین اساس، توصیه می‌شود کارگاه‌های آموزشی جهت مهارت افزایی دانش آموزان در زمینه ابزارهای فاوا در آموزش برگزار شود، برنامه منظم برای تجهیز مدارس به رایانه، و نرم‌افزارهای غنی- محتوا و فارغ از محتوا به کار گرفته شود؛ با راه‌اندازی مراکز فاوا در مناطق مختلف شهر تبریز امکان دستیابی دانش‌آموزان کم برخوردار به فاوا در خارج از مدرسه ایجاد شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the state of implementation of instruction in the first secondary school of Tabriz City based on the dimensions of digital equality in the corona situation

نویسندگان [English]

  • Kiumars Taghipour 1
  • Fahimeh Akbari 2
  • maryam nozouhur bakhshayesh 3
1 دانشگاه تبریز
2 University of Tabriz
3 univercity of tabriz
چکیده [English]

Digital equality between the group of students, the group of teachers, and both groups together is a requirement for the successful implementation of E-learning in any instructional system. Therefore, the current research answers this basic question: Is there digital equality among the first secondary students of the five instructional districts of Tabriz City in the conditions of COVID-19 virus? The research method was descriptive. The study population included all the first secondary students in Tabriz City in the first semester of the academic year 2020-2021, which research sample were selected through stratified random sampling. The necessary data were gathered from the five educational districts of Tabriz City. The questionnaire of Hosseini et al. (2013) and the Gregg’s Questionnaire (2016) were used. And the data were analyzed through the analysis of variance test as well as Benferroni's post hoc test. The results showed that there is inequality in all dimensions of the digital divide between students in first secondary schools in the five districts of Tabriz city. Therefore, it is recommended that instructional workshops should be held to increase students' skills in the field of ICT tools in instruction; A regular program should be used to equip schools with computers, and content-rich and content-free software; By setting up ICT centers in different areas of Tabriz city, it will be possible for underprivileged students for access to ICT in outside of school.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital equality
  • E-Learning
  • ICT

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 تیر 1401
  • تاریخ دریافت: 04 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 15 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 15 تیر 1401