پیش‌بینی نگرانی براساس سازه‌های بهزیستی اجتماعی و خوش‌بینی در مادران کودکان با نارسایی‌های ذهنی و تحولی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 2. استاد روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

زمینه و هدف:کم‌توانی ذهنی یک اختلال عصب تحولی است که با عملکرد ذهنی و سازگاری ناکارآمد با شدت های مختلف مشخص می شود و منشا آن قبل از 18 سالگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی نگرانی براساس سازه‌های بهزیستی اجتماعی و خوش بینی در مادران کودکان با نارسایی‌های ذهنی و تحولی انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مادران کودکان با نارسایی‌های ذهنی و تحولی شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. تعداد 123 نفر از این مادران با روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان گروه نمونه پژوهش انتخاب شدند. از ابزارهای بهزیستی اجتماعی کیز، مقیاس خوش‌بینی کارور و شیر و پرسشنامه ابراز نگرانی پنسیلوانیا برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش استفاده شد.یافته‌‌ها: تحلیل همبستگی نشان داد که بین بهزیستی اجتماعی و خوش‌بینی با ابراز نگرانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. افزون براین، تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای خوش‌بینی و بهزیستی اجتماعی توانستند 16درصد واریانس ابراز نگرانی را به‌طور معناداری تبیین کنند. نتیجه‌گیری: پیش آمادگی شناختی و عاطفی در خوش بینی و بهزیستی اجتماعی به مادران کودکان با نارسایی های ذهنی و تحولی کمک می کنند تا نگرانی کمتری را تجربه کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Worry Based on Social Well-being and Optimism Construct in mothers of children with Intellectual and Developmental Disabilities

نویسندگان [English]

  • Nemati Nemati 1
  • rahim badri gargari 2
  • Mitra Mashaallahi 3
1 Ph.D. in Psychology and Education of Exceptional Children, Associate Professor, Educational Sciences Department, School of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz,
2 2. Professor of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, School of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3 MA in Educational Psychology, Department of Educational Sciences, School of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Intellectual disability (ID) is a neurodevelopmental disorder characterized by ineffective intellectual and adaptive functioning of varying severity and originating before 18 years of age. The aim of this study was to predict worry Based on social well-being and optimism construct in mothers of children with Intellectual and developmental disabilities. Methods: The descriptive and correlational method was used in this study. The statistical population of this research included all mothers of children with Intellectual and developmental disabilities in East Azerbaijan during the academic year of 2019-2020. For this purpose, 123 mothers were selected using available sampling method. Data were collected using Keyes's Social Well-being Questionnaire, Scheier and Carver's Life Orientation Test and Pennsylvania State Worry Questionnaire. Results: There is a negative and significant relationship between social well-being and optimism with worry. Also, the results of multiple regression analysis showed that optimism and social well-being were able to significantly explain 16% of the variance of expression of worry. Conclusion: Cognitive and emotional readiness in optimism and social well-being help mothers of children with Intellectual and developmental disabilities to experience less worry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual and developmental disabilities
  • mothers
  • social well-being
  • optimism
  • worry

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1401
  • تاریخ دریافت: 07 مرداد 1401
  • تاریخ بازنگری: 28 شهریور 1401
  • تاریخ پذیرش: 25 مهر 1401