رابطه بین سواد رسانه‌ای با مهارت حل مسئله و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 هیئت علمی

3 معلم دوره ابتدائی

4 کارشناسی ارشد بهسازی منابع انسانی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سواد رسانه ای با مهارت های حل مسئله و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه تبریز است. روش تحقیق پیمایشی، بر اساس هدف تحقیق، کاربردی از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعـة آمـاری ایـن پژوهش را دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 99-98 را تشکیل می دهند که تعداد کل آن ها 17181 نفر می باشد که از بین آن ها 380 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شده اند. در پژوهش از روش نمونه‌گیـری خوشـه‌ای تصـادفـی استفاده شده است. از ابزار حل مسئله هپنر و پیترسون (1982)، سواد رسانه ایپاتر (1391)؛ و از مقیاس تفکر انتقادی کالیفرنیا (فاسیونه و فاسیونه، 1992) استفاده شده است. اطلاعات از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج تحقیق، بین سواد رسانه ای با متغیرهای مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی و سن رابطه معنی داری وجود دارد. بین جنس و سواد رسانه ای تفاوت معنی داری وجود دارد و میزان سواد رسانه ای در بیین دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر است. بین رشته تحصیلی، وضعیت تاهل و محل سکونت تفاوت معنی داری وجود ندارد. براساس تحلیل رگرسیون، ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها 523/0 برآورد شده است، مقدار ضریب تبیین برابر با 389/0 و ضریب تبیین تصحیح شده 355/0 می باشد. بدین معنا که 5/35 درصد از کل تغییرات متغیر سواد رسانه ای به‌ وسیله 5 متغیر باقی مانده در مدل رگرسیونی که شامل متغیرهای جنس، سن، وضعیت تاهل، تفکر انتقادی و مهارت حل مسئله می باشد، تبیین می شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Media Literacy and Problem Solving Skills and Critical Thinking of Tabriz University Students

نویسندگان [English]

  • Ali Imanzadeh 1
  • Hosseine Dehghanzadeh 2
  • Hadis nouri 3
  • seyyed mohsen hosseinzadeh 4
1 Tabriz university
2 Faculty Member
3 teacher
4 M. A. in human resource development
چکیده [English]

the overall goal is to determine the relationship between media literacy and problem solving skills and critical thinking of Tabriz University students. the research research method is applied and descriptive - correlation based on the purpose of the research. the statistical population of this research consists of undergraduate students of Tabriz University in the academic year of 2019-2020. the total number is 17181 people, of which 380 people have been selected through the Cochran's formula. in order to select the participants in the study, random cluster sampling method was used. In this study, in order to investigate the hypotheses and collect the required information from. Heppner & Petersen (1982) problem solving tools Potter Questionnaire (2012); and f critical thinking, the California Critical Thinking Scale has been used . the research information was analyzed through SPSS software. according to the research results, there is a significant relationship between media literacy with the variables of problem solving skills, critical thinking and age. There is a significant difference between gender and media literacy and the rate of media literacy among female students is higher than male students. there is no significant difference between field of study, marital status and place of residence. based on regression analysis, the multiple correlation coefficient between the variables is estimated to be 0.523. The value of the explanation coefficient is equal to 0.389 and the corrected coefficient of explanation is 0.355.

کلیدواژه‌ها [English]

  • media literacy
  • problem solving skills
  • critical thinking
  • Tabriz University students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 01 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 آذر 1402