ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه هشتم به روش خبرگی و نقادی تربیتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

10.22034/cipj.2024.59545.1108

چکیده

هدف این پژوهش، ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه هشتم بوده که با بهره‌گیری از روش خبرگی و نقادی تربیتی آیزنر انجام شده است. داده‌های این پژوهش از طریق 12جلسه مشاهده فیزیکی فضای مدرسه و کلاس‌های درس علوم تجربی و مصاحبه با معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در یکی از مدارس استان اصفهان در سال تحصیلی1400-1401 و همین طور منابع استنادی مانند راهنمای برنامه درسی علوم تجربی، سند برنامه درسی ملی و راهنمای تدریس معلمان گردآوری و مورد توصیف، تفسیر و ارزشیابی قرار گرفته‌اند.یافته‌های این پژوهش بیانگر آن است که معماری و فضای فیزیکی مدرسه مورد مطالعه دارای جذابیت کافی نبوده، همچنین اگرچه درس علوم به عنوان یک درس اصلی دارای اهمیت است اما برای تدریس این درس بیشتر به روش‌های سنتی توجه می‌شود و کمتر بر روش‌های عملیاتی و جدید تاکید می‌شود علاوه برآن در مدرسه، امکانات و تجهیزات کافی از جمله آزمایشگاه مناسب برای آموزش اثربخش علوم وجود ندارد لذا توجه به شیوه‌های آموزشی به روز و جدید، فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم و توجه به ویژگی‌ها و نیازهای فردی فراگیران عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با توجه به یافته‌های بدست آمده میتوان نتیجه گرفت کلاس‌های علوم تجربی به عنوان یک ظرفیت فکری مهم و قابل رشد، نیازمند وجود بسترها و پیش بایسته های آموزشی لازم می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of eighth grade experimental science curriculum by expert and critical educational methods

نویسندگان [English]

  • Mohamad Reza Nili
  • Negar Sadat Tabataba
  • Farzaneh Mirzaei
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan
چکیده [English]

The purpose of this research was to evaluate the experimental science curriculum of eighth grade, which was done by using Eisner's method of educational expertise and criticism. The data of this research was obtained through 12 sessions of physical observation of the school environment and experimental science classrooms and interviews with teachers, managers and students in one of the schools of Isfahan province in the academic year 1400-1401, as well as reference sources such as the experimental science curriculum guide, the national curriculum document and teaching guides for teachers have been compiled and described, interpreted and evaluated.The findings of this research show that the architecture and physical space of the studied school is not attractive enough, also, although the science lesson is important as a main lesson, but for teaching this lesson, more attention is paid to traditional methods and less emphasis is placed on operational and new methods. In addition, the school does not have enough facilities and equipment, including a suitable laboratory for effective science education, so paying attention to modern and new teaching methods, providing the necessary facilities and equipment, and paying attention to the characteristics and individual needs of the learners is an important factor that should be considered. be noted According to the findings, it can be concluded that experimental science classes as an important intellectual capacity that can be developed, require the existence of educational foundations and prerequisites.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum of experimental sciences
  • evaluation
  • eighth grade
  • Expertise and criticism

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 20 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 07 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1402