تاثیر مولفه های رویکرد انتقادی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه چهارم دانش آموزان دختر دوره ابتدایی تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

هیات علمی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سمنان

10.22034/cipj.2024.60362.1117

چکیده

زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر تاثیر مولفه های رویکرد انتقادی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه چهارم دانش آموزان دختر دوره ابتدایی تهران بود.



روش ها: روش پژوهش حاضر علی-مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع چهارم دوره ابتدایی تهران بودند که تعداد کل آنها 5000 نفر تخمین زده شدند. نمونه پژوهش براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. حجم نمونه پژوهش با استناد به جدول کرجسی مورگان 381 نفر تعیین شد. ابزار به کار گرفته شده در پژوهش حاضر آزمون مهارتهای انتقادی کالیفرنیا ونمره آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم بود. داده‌های پژوهش با استفاده از روش آزمون t وابسته و تحلیل واریانس، تحلیل شدند.



یافته ها:. یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های تفکر انتقادی(تحلیل،استنباط، ارزشیابی،استدلال قیاسی واستدلال استقرایی بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی دانش آموزان در سطح 95 درصد اطمینان تاثیر مثبت معنادار دارند



نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان از مثبت بودن ضرایب مولفه های تفکر انتقادی می باشد ، در واقع نشان دهنده این است که با افزایش آن ها، میزان پیشرفت تحصیلی علوم تجربی نیز افزایش می‌یابد. با بهره‌گیری از فرمول‌ها و روش‌های تفکر انتقادی، فراگیران می‌آموزند که قدرت استدلال و قدرت اجتناب میزان یک مسأله را ارتقاء ‌دهند که این خود ناشی از رشد شناختی افراد است. به‌عبارتی ، با بهره‌گیری از تفکر انتقادی، فرد به مرور قدرت درک، تجزیه و تحلیل خود را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the components of critical approach on the academic progress of fourth grade experimental science course of elementary school girls in Tehran

نویسنده [English]

  • reza fazlalizadeh
Faculty member farhangeyan university semnan
چکیده [English]

Background and Objectives: The purpose of the present study was to impact the components of critical approach on academic achievement of the fourth grade female students in Tehran.



Methods: The present research method is causal-comparative. The statistical population of all female students was the fourth grade elementary school in Tehran, with a total of 5,000. The research sample was selected based on the multi -stage cluster sampling method. The sample size of the research was determined by 381 people based on the Karaji Morgan table. The tool used in the present study was the California Critical Skills Skills Test and the Testing Examination Test of Science. Research data were analyzed using dependent T test and variance analysis.



Findings: : Research Findings showed that critical thinking components (analysis, inference, evaluation, deductive reasoning and inductive reasoning have a significant positive effect on the academic achievement of student science at 95 % reliability.

Conclusion: : The results show that the coefficients of critical thinking are positive, in fact indicate that by increasing them, the academic achievement of empirical sciences also increases. Using the formulas and methods of critical thinking, learners are learning that the power of reasoning and the power of avoidance enhances the extent of a problem, which is due to the cognitive development of individuals. In other words, by using critical thinking, one gradually increases the power of understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical approach components
  • academic achievement
  • empirical sciences
  • elementary school