ارزشیابی برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش: مطالعه موردی درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه ارومیه

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف ارزشیابی برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش: مطالعه موردی درس ریاضی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی برای پایه پنجم ابتدایی در نیم سال دوم 1402-1403 بود که توسط 20 معلم و در مجموع 9 ساعت مورد ارزیابی قرار گفت. ابزار مورد استفاده چک لیست‌های ارائه شده توسط پژوهش‌ قبلی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها ازt تک نمونه‌ای استفاده شد و همچنین برای رتبه‌بندی میزان رعایت اصول طراحی آموزشی در برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از رتبه‌بندی فریدمن نشان داد که به ترتیب بعد فنی، محتوا و طرح تدریس در برنامه‌های تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی بیشتر رعایت شده است و همچنین نتایج حاصل از t تک نمونه‌ایی نشان داد که اصول طراحی آموزشی، بعد فنی، بعد محتوا و بعد طرح تدریس معنی‌دار بودند اما از بین مولفه‌های طرح تدریس، مولفه‌های جلب و حفظ توجه، تامل و تفکر، بازخورد و تقویت یادگیری، کاربرد، ارزیابی و جمعبندی مطالب ارائه شده معنی‌دار نبودند. بنابراین طراحان آموزشی برای بهبود کیفیت یادگیری فراگیران در شبکه آموزش در درس ریاضی باید به مولفه‌های جلب و حفظ توجه، تامل و تفکر، بازخورد و تقویت یادگیری، کاربرد، ارزیابی و جمعبندی مطالب ارائه شده از بعد طرح تدریس توجه بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Educational TV Programs: A Case Study in Mathematics Education

نویسندگان [English]

  • Samira teimourzadeh
  • hojjat dehghanzadeh
Urmia Uni
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of evaluating television programs of the Education Network: a case study of mathematics lessons. To achieve this goal, a quantitative content analysis method was used. The statistical population of the research comprised the television programs of the Education Network in mathematics for the fifth grade of elementary school during the second half of 1402-1403, which were evaluated by 20 teachers for a total of 9 hours. A one-sample t-test was used to analyze the data, and Friedman's test was also used to rank the degree of compliance with the principles of educational design in the TV programs of the Education Network in mathematics. The results of Friedman's ranking showed that the technical dimension, content, and teaching design were, respectively, more respected in the TV programs of the Education Network in mathematics. The results of the one-sample t-test showed that the principles of educational design, the technical dimension, the content dimension, and the teaching plan dimension were significant, but among the components of the teaching plan, the components of attracting and maintaining attention, reflection and thinking, feedback and reinforcement of learning, application, evaluation, and summarization of the presented materials were not significant. Therefore, educational designers should pay more attention to the components of attracting and maintaining attention, reflection and thinking, feedback and reinforcement of learning, application, evaluation, and summarization of the presented materials from the teaching plan dimension to improve the quality of learning for learners in the education channelin mathematics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Educational T.V program
  • Instructional Design
  • Math Course