بازنمائی معنائی ادراکات و توصیفات معلمان و مدیران از طرح جابر در مقطع ابتدائی و چالشهای فراروی آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران

چکیده

زمینه و اهداف: تربیت دانش آموزانی پژوهنده نیاز جامعه پیچیده امروز است، دانش اموزی که تجزیه و تحلیل کنند و به موضوعات پاسخ دهند. بنابراین هدف این پژوهش، بازنمائی معنائی ادراکات و توصیفات معلمان و مدیران از طرح جابر در مقطع ابتدائی و چالشهای فراروی آن است.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی است که با رویکرد پدیدار شناسی انجام گرفت. جامعه مطالعه شده در این پژوهش مدیران و معلمان ابتدایی شهر تبریز بود. نمونه پژوهش شامل 18 نفر از مدیران و معلمان با سابقه تبریز بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع فردماهر این نمونه انتخاب شد. ملاک تعداد نمونه هم اشباع نظری بود. برای جمع آوری داده ها ازمصاحبة عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شـد. تجزیه تحلیل واطلاعات به روش استرابرت وکارپنتر(2003) انجام شد.
یافته ها: از مصاحبه با مدیران و معلمان شهر تبریز در باب طرح جابر و چالشهای آن 432 کد استخراج شد که در قالب4 مضمون اصلی(بسترهای لازم برای موفقیت طرح جابر، پیامدها مثبت ومحاسن طرح جابر ، معایب و محدودیتهای طرح جابر و روش های اصلاح و بهینه کردن طرح جابر) و 16 مضمون فرعی این مضامین سازماندهی شدند.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه طرح جابر یکی از طرح های پروژه محور در دوره ابتدائی است، می توان با رعایت الزامات فوق و رفع موانع مذکور انتظار داشت که طرح جابر بن حیان پیامدهای مطلوب توانمندی در یادگیری پژوهش، برخورداری از روحیه پژوهشگری و برخورداری از مهارت پژوهشگری را در دانش آموزان مقطع ابتدائی به دنبال داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meaningful Representation of Teachers' and Administrators' Perceptions and Descriptions of Jabir-Ibn-Hayyan Project in Elementary School and Its Challenges

نویسنده [English]

  • maryam marandi heydarloo
Education department farhangian university Tehran Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: , the purpose of this research is to represent the meaning of teachers' and administrators' perceptions and descriptions of Jabir's plan in elementary school and the challenges facing it.
Methods: The current research is a qualitative study that was conducted with a phenomenological approach. The community studied in this research was the principals and primary teachers of Tabriz city. The research sample included 18 managers and teachers with experience in Tabriz, who were selected as a purposeful sampling of the expert type. The criterion of the number of samples was theoretical saturation. In-depth and semi-structured interviews were used to collect data. Data analysis was done by the method of Strabert and Carpenter (2003).
Findings: 432 codes were extracted from interviews with administrators and teachers in Tabriz about the Jaber plan and its challenges, which are in the form of 4 main themes (the necessary platforms for the success of the Jaber plan, the positive consequences and merits of the Jaber plan, the disadvantages and limitations of the Jaber plan, and the methods of modification and optimization Jaber plan) and 16 sub-themes of these themes were organized.
Conclusion: Considering that Jaber's plan is one of the project-oriented plans in elementary period, by observing the above requirements and removing the mentioned obstacles, it can be expected that Jaber bin Hayyan's plan will have the desired results of ability to learn research, have the spirit of research and have research skills in elementary school students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meaningful Representation
  • Teachers
  • Administrators
  • Jabir-Ibn-Hayyan Project
  • Elementary School