آسیب‏ شناسی برنامه ‏ی درسی ریاضی دوره‏ ی ابتدایی بر اساس مولفه ‏های برنامه‏ ی درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

2 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

3 دانشگاه شهید مدنی

چکیده

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی برنامه‌ی درسی ریاضی دوره‌ی ابتدایی با تأکید بر مولفه‌های اصلی برنامه‌ی ‌درسی هدف، محتوا، اجرا، ارزشیابی و مواد و منابع بود.

روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، ترکیبی؛ کمی( توصیفی پیمایشی) و کیفی (مصاحبه) است. جامعه‌ی آماری در هر دو بخش کمی و کیفی شامل کلیه‌ی آموزگاران شهرستان‌های چالدران، شوط و چایپاره بودند که در بخش کمی به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی 260 نفر انتخاب شدند و در بخش کیفی نیز، به روش نمونه‏گیری هدفمند، با 20 نفر از آموزگاران تا اشباع نظری داده‌ها مصاحبه به عمل آمد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 46 سوالی محقق‌ساخته، بر اساس مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت و مصاحبه بود. برای برآورد روایی پرسشنامه و مصاحبه از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. پایایی پرسش‌نامه نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ در حد 94/0 تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل 7 مرحله‌ای کلایزی استفاده شد.

یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برنامه‌ی درسی ملی ریاضی دوره‌ی ابتدایی در هر پنج مولفه‌ی هدف، محتوا، اجرا، ارزشیابی و مواد و منابع دارای آسیب‌های مختلفی است. بین دیدگاه معلمان مرد و زن در مورد آسیب‌های وارده از بعد هدف‌ها، تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. از دیدگاه معلمان مرد، آسیب بیشتری در بعد اجرا، محتوا و ارزشیابی در برنامه‌ی درسی ریاضی ابتدایی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Pathology of Elementary Mathematics Curriculum Based on Curriculum Components

نویسندگان [English]

  • Mosa piri 1
  • Isa barghi 2
  • javad gasabzadeh 3
1 shahid madani univeristy
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
3 shahid madani
چکیده [English]

Objective: The purpose of the present study was the pathology of the elementary school math curriculum with emphasis on the main elements of the curriculum of purpose, content, implementation, evaluation and materials. Methods: The present study is an applied and quantitative (descriptive survey (and qualitative) interview in terms of purpose and method. Statistical population in both qualitative and quantitative sections includes all teachers of Chaldoran, Shawat cities. And chaiparah in the academic year 2015-2016, in which 260 students were selected in the quantitative section by proportional stratified sampling method, and in the qualitative section, by purposeful sampling, with 20 teachers to theoretical data saturation. The tools used in this study were 46 researcher-made questionnaire based on Likert scale and interview to assess validity of questionnaire and interview validity. The reliability of the questionnaire was determined by Cronbach's alpha coefficient (0.94) and the data were analyzed by SPSS software. Results: The results showed that the program Elementary National Mathematics Curriculum has various disadvantages in each of the five components of purpose, content, implementation, evaluation and materials and resources Conclusion: Although the educational system has tried to make a difference in the curriculum But this change, despite the centralized education system, the inadequacy of goals, the bulk of the content, the failure to properly implement and evaluate, and the inadequate provision of schools with tools Ray first period of mathematics education based on problem solving model has not been successful.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pathology
  • National Curriculum
  • Elementary Mathematics
  • Curriculum Components