تأثیر بازی واقعیت جایگزین بر مهارت حل مسئله دانش آموزان کلاس چندپایه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: با ظهور فناوری‌های نوین و تلفیق تکنولوژی و بازی‌وارسازی با آموزش و یادگیری، راهبردهای جدیدی جهت اثربخشی تدریس ارائه می‌شود. یکی از این راهبردها، استفاده از بازی‌ واقعیت جایگزین در تدریس می‌باشد؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بازی واقعیت جایگزین بر مهارت‌ حل مسئله دانش‌آموزان کلاس چندپایه انجام شد.

روش‌ها: این پژوهش، با استفاده از روش شبه تجربی و طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون، به همراه گروه گواه صورت پذیرفت. جامعه آماری، شامل دانش‌آموزان کلاس چندپایه دوره دوم ابتدایی شهرستان بهشهر استان مازندران در سال تحصیلی 1402-1401 بوده که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، به تعداد 30 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. دانش آموزان به مدت 8 جلسه به شیوه بازی واقعیت جایگزین آموزش دیدند؛ درحالی‌که شیوه آموزش در گروه کنترل، به شکل مرسوم بود. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های حل مسئله هپنر و پترسن (1982) جمع‌آوری شدند. جهت تحلیل یافته‌ها، از شاخص‌های آماری توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی یافته‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد بازی واقعیت جایگزین بر مهارت‌ حل مسئله دانش آموزان کلاس چندپایه تأثیر معنادار دارد. (0.05>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که مدارس چندپایه، در مناطق روستایی هستند و از حیث فیزیکی و حضور دانش آموزان با سنین، جنسیت و پایه‌های تحصیلی متفاوت در کنار هم شرایط بهتری را جهت اجرای بازی واقعیت جایگزین ارائه می‌نماید، برنامه‌ریزی و اجرای این بازی‌، به‌عنوان یک راهبرد مؤثر تدریس، در این مدارس توصیه می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of the Alternative Reality Game (ARG) on the Problem-Solving skill of multi-grade students

نویسندگان [English]

  • Mohsen Bagheri
  • Syyedeh Fatemeh jabbari
  • Sirus Mansoori
educational science department,, faculty of humanities, Arak university, Arak, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: With the emergence of new technologies and the integration of technology and gamification with teaching and learning, new strategies are presented for the effectiveness of teaching. The current research was conducted with the aim of investigating the effect of the alternative reality game (ARG) on the problem-solving skill of multi-grade class students.

Methods: This research was conducted using the quasi-experimental method and the pre-test-post-test design, along with the control group. The statistical population included the students of the multi-grade class of the second period of elementary school in Behshahr city of Mazandaran province in the academic year of 2022-2023, who were selected by the available sampling method and randomly divided into two groups of 15 people, control and experimental. The students were trained for 8 sessions using an alternative reality game (ARG); While the teaching method in the control group was conventional. Data were collected through Heppner and Petersen's (1982) problem-solving questionnaires. In order to analyze the findings, descriptive statistical indices such as mean and standard deviation were used, and univariate covariance analysis was used for inferential analysis of the findings.

Findings: The results of the research showed that the application of the alternative reality game (ARG) has a significant effect on the problem solving skill of students in multi-grade class. (P<0.05).

Conclusion: Considering the impact of the alternative reality game on students' problem-solving skills, the planning and implementation of this game is recommended as an effective teaching strategy in multi-grade schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛ Alternative Reality Game"؛ Problem Solving Skills"؛
  • "؛ Multi-grade Class"