مقایسه بهزیستی تحصیلی در بین دانش‌آموزان عادی و فلج مغزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 استاد گروه علوم تربیتی

3 دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر مقایسه بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان عادی و فلج مغزی بود.

روش ها: جامعه آماری شامل دانش‌آموزان فلج مغزی و عادی بین سنین 14 تا 17 در شهر تبریز و بوکان بودند که در سال 9۸-9۹ مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد40 نفر از دانش‌آموزان دارای فلج مغزی و عادی (به صورت همسان‌سازی با گروه فلج مغزی) انتخاب شدند و از مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینین ـ سوینی و همکاران برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد.

یافته ها: تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که غیر از مولفه‌ی فرسودگی تحصیلی در تمامی مولفه‌ها بهزیستی تحصیلی تفاوت معنی‌داری بین این دو گروه بود.

نتیجه گیری: در مجموع، آمیزه‌ای از عوامل زیست بوم شناختی، عوامل کودک، خانواده، محیط، عوامل مربوط به مدرسه، تعارضات درون خانوادگی و رضایت زناشویی، تاثیرات متقابل رابطه کودک – والد، تحول روانی-اجتماعی، عوامل روان‌شناختی و عوامل انگیزشی در بهزیستی تحصیلی افراد دارای فلج مغزی نقش دارند که در طراحی برنامه‌های حمایتی و مداخله‌ای بایستی ملاحظه کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Academic Well-being among with and without Cerebral Palsy Students

نویسندگان [English]

  • Nemati Nemati 1
  • rahim badri gargari 2
  • Solayman Hosseinzadeh 3
1 Professor in Psychology and Education of Exceptional Children,, Educational Sciences Department, School of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz,
2 education department, education faculty University of Tabriz
3 School of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The aim of the current research was comparative study of academic well-being among students with and without cerebral palsy.

Methods: A causal-comparative design was the research design. The statistical population included students with and without cerebral palsy between the ages of 14 and 17 in Tabriz and Bukan City who were studying in 2019-2020 academic year. Using a convenience sampling method, 40 students with cerebral palsy and without it (as an equivalent with the cerebral palsy group) were selected. The Tuominen-soini et al.'s Academic Well-being inventory was used to collect the data.

Findings: Multivariate analysis of variance showed that except for the component of academic burnout, there was a significant difference between the two groups in all components of academic well-being.

Conclusion: In general, in academic well-being of people with cerebral palsy a combination of ecological factors, child factors, family, environment, school-related factors, family conflicts and marital satisfaction, child-parent interactions, psychosocial development, psychological factors and motivational factors are involved. Consideration should be given to the development of support and intervention programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic well-being
  • Children with Cerebral Palsy
  • Normal Students

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 30 شهریور 1403
  • تاریخ بازنگری: 18 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 01 دی 1403