شناسایی و اولویت بندی روشهای بهسازی عملکرد معلمان ابتدایی برای ارائه آموزش الکترونیکی در شرایط کووید-19

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی

2 دانشگاه تبریز

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی روشهای بهسازی عملکرد معلمان ابتدایی برای ارائه آموزش الکترونیکی در شرایط کرونایی انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان مقطع ابتدایی در نواحی پنجگانه شهر تبریز در سالتحصیلی 1400-1401 بودند که با استفاده از جدول مورگان و به صورت روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای تعداد 373 نفر انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده استفاده شد. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصان تایید شد و آلفای کرونباخ بدست آمده برای هر یک از مولفه های پرسشنامه بین 0.78 تا 0.88 بدست آمد. از آزمون t تک نمونه ای و آزمون رتبه بندی فریدمن برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج رتبه بندی نشان داد معلمان ابتدایی نواحی پنجگانه شهر تبریز برای ارائه آموزش الکترونیکی در شرایط کرونایی از بین روشهای بهسازی عملکرد؛ از یادگیری از طریق شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده کردند، مربیگری، یادگیری از طریق مطالعه منابع انتشاراتی، شرکت در دوره آموزشی، منتورینگ، اقدام پژوهشی، و مشارکت در فعالیت های تیمی به ترتیب در اولویت بعدی قرار داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing methods for improving the performance of elementary teachers in delivering Electronic Learning in COVID-19 conditions

نویسندگان [English]

  • Kiumars Taghipour 1
  • Firouz Mahmoudi 2
  • Effat Gharib Khajeh 2
1 دانشگاه تبریز
2 University of Tabriz
چکیده [English]

Abstract: This study aimed to identify and prioritize methods for improving the performance of elementary teachers in delivering Electronic Learning during COVID-19 conditions. This research was descriptive-survey in nature. The statistical population included all elementary school teachers in the five districts of Tabriz city during the 2021-2022 academic year. Using the Morgan table and stratified random sampling, 373 individuals were selected. A researcher-made questionnaire was used for data collection. Content validity of the tool was confirmed by experts, and the Cronbach's alpha obtained for each component of the questionnaire ranged from 0.78 to 0.88. One-sample t-test and Friedman ranking test were used for data analysis. The ranking results showed that elementary teachers in the five districts of Tabriz city utilized social network learning the most for Improving their performance, Coaching, learning through reading published resources, attending at training courses, mentoring, action research, and participating in team activities were subsequently prioritized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • performance improvement
  • e-learning
  • elementary education

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 03 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 20 آبان 1403