چیره دستان در کلاس‌های چندپایه: رمز ماندگاری معلمان با تجربه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

10.22034/cipj.2024.63111.1153

چکیده

ماندگاری معلمان باتجربه در کلاس‌های چندپایه و مناطق محروم، گامی مهم در جهت عدالت آموزشی است. با وجود چالش‌های این کلاس‌ها، برخی معلمان آنها را به مدارس تک‌پایه و شهری ترجیح می‌دهند. این پژوهش تجارب این معلمان در سال تحصیلی 1402-1403 را بررسی می‌کند. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. معلمان چندپایه استان کردستان که حداقل 15 سال سابقه تدریس در کلاس چندپایه را دارند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. نمونه‌گیری هدفمند و از نوع نظری بوده است. برای جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه-ساختاریافته استفاده شد و فرآیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت؛ برای اطمینان، پس از اشباع نظری با سه نفر دیگر فرآیند مصاحبه ادامه پیدا کرد. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها پیاده شد جهت تایید روایی و اطمینان پذیری، یافته ها به شرکت کنندگان ارائه می شدند و نظراتشان دریافت می شد سپس با استفاده از روش تحلیل سه مرحله‌ای (پایه، سازماندهنده و فراگیر) استرید- استرلینگ 2001 و به کمک نرم افزار MAXQDA مضامین استخراج گردید. یافته‌ها شامل سه مضمون فراگیر و نه مضمون سازماندهنده: شامل خودسالاری (افزایش آزادی عمل، تقلیل کنترل و فزونی جایگاه)، چیره‌دستی(آگاهی، طرح‌ریزی، دانشورانه و توانمندی دانش‌اموز) و باورمندی به کلاس چندپایه(وفاداری به روستا و بی‌آلایشی) می‌باشد. نتایج پژوهش نشان داد که کلاس‌های چندپایه، با وجود کمبود امکانات، مزایا و فرصت‌های متنوعی برای معلمان باتجربه فراهم می‌کنند که در کلاس‌های تک‌پایه و شهری به سختی امکان وقوع دارد. این معلمان اختیار عمل بیشتر دارند، کمتر مورد بازرسی قرار می‌گیرند و خلاقیت در این کلاس‌ها بیشتر شکوفا می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mastery of hands in multigrade classes: the secret of longevity of experienced teachers

نویسنده [English]

  • zahed faraji
Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The retention of experienced teachers in multi-grade classrooms in deprived areas is crucial for educational equity. Despite the challenges of these classrooms, some teachers prefer them to single-grade, urban schools. This study explores the experiences of these teachers in the 2022-2023 academic year. Employing a qualitative phenomenological approach, the study involved experienced multi-grade teachers from the Kurdistan province of Iran with at least 15 years of experience. Targeted theoretical sampling was used to select participants. Data was collected through semi-structured interviews until theoretical saturation was reached. For further validation, interviews continued with three additional participants. Thematic analysis using Strauss and Sterling's (2001) three-step method (basic, organizing, and overarching themes) and MAXQDA software revealed three overarching themes and nine organizing themes: autonomy (increased freedom of action, reduced control, and enhanced status), mastery (awareness, planning, knowledge, and student empowerment), and belief in multi-grade classrooms (loyalty to the village and simplicity). Despite resource limitations, multi-grade classrooms offer experienced teachers diverse advantages and opportunities that are rarely available in single-grade, urban settings. These teachers enjoy greater autonomy, less scrutiny, and a more conducive environment for creativity. Multi-grade classrooms, while not without challenges, provide experienced teachers with unique rewards and opportunities for professional growth. Supporting these teachers and addressing the challenges they face can contribute to improved educational outcomes in deprived areas.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher retention
  • Multi-grade classrooms
  • Deprived areas
  • Educational equity
  • Phenomenology