شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های یادگیری مادام‌العمر فراگیران : سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، ایران

2 دانشیار رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

3 دانشیار دانشگاه بیرجند

10.22034/cipj.2024.63610.1168

چکیده

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی شاخص‌ها و مؤلفه‌های آمادگی یادگیری مادام العمر فراگیران انجام پذیرفت.
روش ها: این پژوهش از نوع کیفی و روش سنتز پژوهی است. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند (374 مقاله) که پیرامون حوزه موضوعی در پایگاه‌های تخصصی و علمی ارائه شده‌اند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای زمانی، ارتباط محتوایی با موضوع پژوهش و کیفیت مقالات، مشتمل بر 30 مقاله است.
یافته ها: پس از تحلیل کیفی پژوهش های منتخب، عوامل کلیدی یادگیری مادام العمر در 4 بُعد، 13 عامل و 56 مقوله، شامل بعد فردی (توانمندی‌های مبتنی بر خود، نگرش نسبت به پویایی دانش و شخصی‌سازی فرآیند یادگیری)؛ بعد میان فردی (ارتباط پذیری و شبکه‌سازی، مسئولیت پذیری یادگیرنده و درک تعاملات شناختی)، عوامل برنامه‌ای (صلاحیت‌های دیجیتال، توجه به اصول نوآوری، ایجاد گستره باز انتخابی) و عوامل راهبردی (توجه به راهبردهای فرهنگی در یادگیری، حرفه محوری و تاکید بر یادگیری کارآمد، استفاده از راهبردهای یادگیری مستقل و توجه به سازنده گرایی در برنامه درسی) مورد سازمان‌دهی قرار گرفت.
نتیجه گیری: چارچوب نظری و ابعاد شناسایی شده در پژوهش حاضر می‌تواند، ابزار علمی مناسبی برای برنامه‌ریزان فرایندهای مبتنی بر یادگیری مادام العمر و استفاده پژوهشگران این حوزه فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying indicators and components of learners' lifelong learning : a synthesis based on the Roberts model

نویسندگان [English]

  • mohammad mahmoodi booreng 1
  • Mohammad akbary 2
  • Mohsen Ayati 3
1 PhD in Curriculum , University of Birjand, Iran
2 Associate Professor of Curriculum, University of Birjand, Birjand, Iran
3 Associate Professor of Birjand University
چکیده [English]

Background and Objectives: the current research was conducted to synthesize the components of lifelong learning in order to achieve a deep and comprehensive view.
Methods: This research is qualitative type and research synthesis method. The scope of the research is all the articles (374 articles) that are presented in specialized and scientific databases about the subject area. The research sample consists of 30 articles in a targeted manner and based on time criteria, content relation with the research topic and the quality of the articles.
Findings: By analyzing the data, the key factors of lifelong learning in 4 dimensions, 13 factors and 56 categories including the individual factor dimension (self-based abilities, attitude towards the dynamics of knowledge and personalization of the learning process); Next, interpersonal factors (connectivity and networking, learner responsibility and understanding of cognitive interactions), program factors (digital skills, attention to the principles of innovation, creating an open range of choice) and strategic factors (attention to cultural strategies in learning, career-oriented and emphasis It was organized based on efficient learning, use of independent learning strategies and attention to constructivism in the curriculum.
Conclusion: The theoretical framework and dimensions identified in the current research can provide a suitable scientific tool for the planners of processes based on lifelong learning and the use of researchers in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • lifelong learning
  • education
  • curriculum