بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از تربیت تمام ساحتی و راهکارهای تحقق آن : مطالعه ای به روش پدیدار شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش و جایگاه‌ خود در اجرای موفقیت‌آمیز رویکرد تربیت تمام ساحتی میباشد.روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر تبریز و در سال 1403-1402 بوده است. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع داده ها (14) نفر ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرف‌نگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
8 مضمون اصلی از یافته ها استخراج گردید که عبارتند از: روشهای تدریس و راهکارهای ترویج و پرورش رفتارهای عبادی و فضایل اخلاقی دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اقتصادی و حرفه ای دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت علمی و فناوری دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیستی و بدنی دانش آموزان و روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیبایی شناختی و هنری دانش آموزان، چالشهای معلمان در پیاده سازی تربیت تمام ساحتی و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی.
نتایج این بررسی تاکید می‌کندکه توجه به ابعاد مختلف رشد و تربیت دانش‌آموزان در تمام سطوح آموزش و پرورش ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of elementary teachers' lived experiences of holistic education and the solutions to realize it: a study by phenomenological method

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Mardan Arbat
  • Maryam Marandi Heydarloo
Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the teachers' point of view about their role and place in the successful implementation of the comprehensive education approach. The method of conducting this research is qualitative and phenomenological. The statistical population of the research was the teachers of primary school students in Tabriz city in 1402-1403. The samples were selected in a purposeful way and its volume continued until data saturation (14 people) according to the nature of qualitative research. Data were collected through in-depth interviews and analyzed using the method proposed by Smith (1995).
8 main themes were extracted from the findings, which are: teaching methods and strategies for promoting and cultivating religious behavior and moral virtues of students, teaching methods and strategies for economic and professional education of students, teaching methods and strategies for scientific and technological education of students, Teaching methods and solutions for social and political education of students, teaching methods and solutions for biological and physical education of students, teaching methods and solutions for aesthetic and artistic education of students, challenges of teachers in implementing comprehensive education and suggestions for improving education in In line with all-round education.
The results of this study emphasize that it is necessary to pay attention to the different aspects of the growth and education of students at all levels of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • All-round education
  • teacher's role
  • six fields