شناسایی فرصت های فضای مجازی در محیط‌های یادگیری از منظر دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه آموزشی تربیتی ، دانشگاه تربیت افسری پلیس، تهران ، ایران

3 استاد یار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی فن آموزشی نقشه مفهومی بر تفکر تحلیلی، خودنظم‌دهی وعملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پسر ابتدایی شهر تبریز انجام یافته است.
روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر دانش آموزان دختر و پسر پایه‌های دهم و یازدهم مقطع متوسطه دوم نواحی ۳ و۴ شهر تبریز به تعداد 15358 نفر بودند. در این پژوهش نمونه آماری 374 نفر از دانش آموزان با روش نمونه‌گیری تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده است. ابزار گرداوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته دارای 26 گویه در مقیاس پنج درجه‌ای لیکرت بود که روایی سازه آن بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی به تایید رسید و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 94/0 به دست آمد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که فرصت‌های فضای مجازی در محیط‌های یادگیری برای دانش‌آموزان شامل بهبود فرایند یاددهی-یادگیری، تقویت پایه‌های اعتقادی،شناخت محدودیت‌ها و کمک به جامعه‌پذیری و سازگاری می شود.
نتیجه گیری: می‌توان چنین نتیجه گرفت که فضای مجازی فرصت‌های بی‌شماری را در محیط یادگیری برای دانش‌اموزان فراهم می‌سازد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the opportunities of cyberspace in learning environments from the perspective of students

نویسندگان [English]

  • jafar faridisfanjany 1
  • Sadegh Rezaee 2
  • Abu Talib Saadati Shamir 3
1 PhD student in Philosophy of Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Training, Police Officer Training University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, University of Tehran, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Background and Purpose: The aim of the present study was to investigate the opportunities of cyberspace on male and female students of the 10th and 11th grades of the second high school in the 3rd and 4th districts of Tabriz city..
MethodsThe statistical population of the present study was 15358 male and female students of the 10th and 11th grades of the second secondary school in districts 3 and 4 of Tabriz city. In this research, the statistical sample of 374 students was calculated by random sampling method using Cochran's formula. The data collection tool in this research was a researcher-made questionnaire with 26 items on a five-point Likert scale, the validity of which was confirmed based on exploratory factor analysis, and the reliability of the questionnaire was obtained based on Cronbach's alpha coefficient of 0.94. . In this research,.
Findings: The results of the research showed that the opportunities of virtual space in learning environments for students include improving the teaching-learning process, strengthening belief bases, recognizing limitations and helping to socialize and adapt.
Conclusion: It can be concluded that virtual space provides countless opportunities in the learning environment for students

کلیدواژه‌ها [English]

  • Opportunities
  • Virtual space
  • E.Learning
  • Learning environment
  • Students