اثربخشی روش تدریس بایبی بر انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آزموش عالی پردیسان، فریدونکنار، ایران.

2 دکتری روانشناسی موسسه آزموش عالی پردیسان، فریدونکنار، ایران

10.22034/cipj.2025.65517.1213

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش تدریس بایبی بر انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل بود. براین اساس از میان دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی پایه‌ ششم شهر فولادشهر در سال‌تحصیلی 1401-1400 با روش نمونه‌گیری در دسترس و لحاظ ملاک‌های ورود و خروج از پژوهش 30 دانش‌آموز انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15نفر) و جایگزین شدند. گروه آزمایش در معرض پنج جلسه آموزش روش تدریس بایبی بر اساس محتوای آموزشی مهدی‌زاده و همکاران (1396) قرار گرفتند و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین چاری (1391) و انگیزش تحصیلی هارتر(1980) استفاده شد. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-25 و روش آماری کواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که روش تدریس بایبی سبب بهبود انگیزش تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان شده است (001/0(P<. با توجه به اینکه آموزش راهبردهای مبتنی بر روش تدریس بایبی در سازه‌ها و رفتارهای تحصیلی دانش‌آموزان موثر بوده است، پیشنهاد می‌شود که روان‌شناسان مدرسه و بعضاً معلمین از این راهبرد برای بهبود فعالیت‌های یادگیری و تحصیلی در دانش‌آموزان استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of Bybee's teaching method on educational motivation and academic buoyancy of sixth grade elementary students

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Izadi 1
  • Roya Azadikenari 2
1 MA, student in general psychology, Pardisan Institute of Higher Education, Fereydonkenar, Iran
2 Ph.D. in Psychology, Pardisan Institute of Higher Education, Fereydonkenar, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of the Bybee's teaching method on educational motivation and academic buoyancy of sixth grade elementary students. The research method was a quasi-experimental design with a pretest-posttest design and a control group. Accordingly, 30 students were selected from among the sixth grade female elementary students in Fuladshahr in the academic year 2021-2022 using the available sampling method and considering the inclusion and exclusion criteria of the study and were divided into two experimental and control groups (15 students in each group) and replaced. The experimental group was exposed to five sessions of the Bybee's teaching method based on the educational content of Mehdizadeh & et al. (2017), and the control group did not receive any training. To collect data, Dehghanizadeh & Hosseinchari (2012) academic buoyancy questionnaire and Harter's (1980) Educational Motivation Scale were used. The collected data were analyzed using SPSS-25 software and the multivariate covariance statistical method. The results of multivariate analysis of covariance showed that the Bybee's teaching method improved academic motivation and academic buoyancy in students (P<0.001). Given that teaching strategies based on the Bybee's teaching method was effective in students' academic structures and behaviors, it is suggested that school psychologists and sometimes teachers use this strategy to improve students' learning and academic activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bybee'steachingmethod
  • progressmotivation
  • academic vitality