توسعه برنامه درسی پاسخگوی رشته علوم تربیتی: مطالعه کیفی عوامل بازدارنده و تسهیل کننده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، مازندران، ایران

3 علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،تهران،ایران

4 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.62556.1134

چکیده

برنامه درسی یکی از ساحت‌های اصلی و پیشران تحول‌گرایی و پاسخگویی دانشگاه است، لذا در توسعه و تعالی دانشگاه میبایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. رشته علوم تربیتی نیز با توجه به خیل ذینفعان و نقش و تأثیرگذاری قابل توجهی که در جامعه دارد از این امر مستثنا نیست. باوجود دغدغه‌مندی که در این خصوص وجود دارد، اما تاکنون برنامه درسی رشته علوم تربیتی مبتنی بر معیار پاسخگویی مورد مطالعه قرار نگرفته است. این تحقیق به منظور پوشش دادن این خلاء، به مطالعه کیفی عوامل بازدارنده و تسهیل‌کننده توسعه برنامه درسی پاسخگو در رشته علوم تربیتی با استفاده از روش تحلیل مضمون پرداخته است. مشارکت‌کنندگان اعضای هیأت علمی متخصص و صاحبنظر در حوزه برنامه‌ریزی درسی و خبرگان حوزه برنامه‌ریزی آموزش عالی بودند که از این میان، 18 نفر به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری تحلیل مضمون و به منظور اعتباریخشی داده‌ها، از روش کینگ و هاروکس استفاده شد.نتایج نشان داد که در مجموع 46 کد اولیه، 13 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان‌دهنده، ذیل دو مضمون فراگیر عوامل بازدارنده و عوامل تسهیل‌کننده توسعه برنامه درسی پاسخگو قرار گرفتند. بر این اساس، سه مضمون سازمان‌دهنده شامل: محدودیت‌ها و موانع ساختاری، محدودیت‌ها و موانع نهادی، و محدودیت‌ها و موانع فنی به عنوان مضمون فراگیر عوامل بازدارنده برنامه درسی پاسخگو صورت‌بندی شدند، و دو مضمون سازمان‌دهند شامل: عوامل توسعه‌ای و شرایط زمینه‌ای به‌عنوان مضمون فراگیر عوامل تسهیل کننده برنامه‌درسی پاسخگو شناسایی و مورد نظر قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Development of a responsive curriculum in the field of educational sciences: a qualitative study of inhibiting and facilitating factors

نویسندگان [English]

  • Mohammadhassan Hassani 1
  • Haiedeh Ashouri 2
  • Fatemeh Ahmadbeigi 3
  • Marzieh Ramezani 4
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Mazendaran, Iran
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
4 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Curriculum is one of the main areas and drivers of transformation and accountability of the university, so it should be given more attention in the development and excellence of the university. The field of educational sciences is not exempted from this, considering the many stakeholders and the significant role and influence it has in the society. Despite the concern that exists in this regard, the curriculum of educational sciences based on accountability criteria has not been studied so far. In order to cover this gap, this research has conducted a qualitative study of the inhibiting and facilitating factors in the development of a responsive curriculum in the field of educational sciences using the content analysis method. The participants of the research were expert faculty members and experts in the field of curriculum planning and experts in the field of higher education and university planning, of which 18 people were selected as a purposive sample. The data collection tool was a semi-structured interview. Thematic analysis coding method was used to analyze the data. The results showed that a total of 46 primary codes, 13 basic themes, 5 organizing themes, under two overarching themes of inhibiting factors and facilitating factors of curriculum development were included. Based on this, three organizing themes including: Structural, institutional and technical limitations and obstacles were formulated as the inhibiting factors of the responsive curriculum, and two organizing themes including: developmental factors and background conditions as the facilitating factors of responsive curriculum were identified and considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Science
  • Curriculum
  • Responsive curriculum, responsive university