ارائه الگوی برنامه درسی تنوع ‏گرا مبتنی بر نظریه انعطاف ‏پذیری شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.63072.1151

چکیده

هدف از این پژوهش، ارائه الگوی برنامه درسی تنوع‏ گرا مبتنی بر نظریه انعطاف ‏پذیری شناختی است. این مطالعه یک پژوهش کیفی است که برای پاسخ به سؤال اول پژوهش از شیوه مرور نظام‏ مند استفاده شده است. در این پژوهش، برای جمع ‏آوری داده ‏های مربوط به سؤال اول پژوهش، به جستجوی مقالات، پایان ‏نامه ‏ها و متون مرتبط از پایگاه‏ های معتبر اینترنتی از سال 1988 تا 2020 پرداخته شد. . در نهایت، از میان این منابع، 28 منبع از مرتبط‏ ترین متون مرتبط با سؤالات پژوهش، انتخاب شده و از طریق روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. بر اساس یافته‏ ها، تعاریف، اهداف، اصول و معیارها و تأکیدات حوزه تدریس و یادگیری از جمله مضامین اصلی نظریه انعطاف ‏پذیری شناختی بودند. مضامین فرعی مرتبط به هر مضمون اصلی نیز شناسایی شدند. بعد از شناخت ویژگی ‏های نظریه انعطاف ‏پذیری شناختی، بر اساس ویژگی‏ ها، عناصر برنامه درسی تنوع‏ گرا طراحی شد. تنوع در نوع، سطح، شکل، و پیچیدگی از جمله مهمترین ویژگی ‏های برنامه درسی تنوع‏ گرا بود. بعد از طراحی الگوی برنامه درسی تنوع ‏گرا، برنامه مذکور در اختیار 10 نفر از متخصصان برنامه درسی قرار گرفت که 90 درصد، عناصر مختلف برنامه را تأیید نمودند. در این الگوی برنامه درسی، کلیه عناصر برنامه درسی (اهداف، محتوا، روش، فعالیت و ارزشیابی) در ابعاد و اشکال، متنوع و گوناگون طراحی شده‏ اند. برنامه درسی تنوع ‏گرا به عنوان راهنمای عمل در تربیت افرادی با ذهن ‏های خلاق، نوآور و انعطاف ‏پذیر می‏ تواند راهگشا باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a model of diversity-oriented curriculum based on cognitive flexibility theory

نویسنده [English]

  • Zohreh Karami
Assistant Professor, Department of educational sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to present a model of a diversity-oriented curriculum based on the theory of cognitive flexibility, This study is a qualitative research that employs a systematic review method to answer the first research question. In this research, to collect data related to the first research question, a search was conducted for articles, theses, and relevant texts from reputable online databases from 1988 to 2020. Ultimately, among these sources, 28 of the most relevant texts related to the research questions were selected and analyzed using the thematic analysis method. Definitions, goals, principles and standards and emphasis in the field of teaching and learning were among the main themes of cognitive flexibility theory. Subthemes related to each main theme were also identified. After knowing the characteristics of the theory of cognitive flexibility, based on the characteristics, diversity-oriented curriculum elements were designed. Diversity in type, level, form, and complexity was among the most important features of diversity-oriented curriculum. After designing the model of diversity-oriented curriculum, the program was given to 10 curriculum specialists, who by 90% approved the various elements of the program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum model
  • curriculum elements
  • model of diversity-oriented curriculum
  • cognitive flexibility theory