تأثیر یادگیری معکوس و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بر انگیزش و خلاقیت در آموزش زیست‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران،

2 کارشناسی ارشد آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.63815.1175

چکیده

Objectives: This study investigates the impact of flipped learning and computer simulation on the creativity and academic motivation of twelfth-grade biology students in Garmeh.
Methods: This applied research was conducted as a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design and a control group. The statistical population included 150 twelfth-grade experimental students during the 2022-2023 academic years. From this population, 40 students were selected through convenience sampling and divided into two groups: a control group (traditional method) and an experimental group (flipped learning with computer simulation). Data collection tools included the Academic Motivation Scale (AMS) by Vallerand (1992) and Creativity Scale by Abedi (2009).
Findings: Results showed no significant changes in mean creativity and motivation in the control group; however, the experimental group exhibited an increase in mean creativity in the post-test. Furthermore, creativity scores in the experimental group surpassed those of the control group. Descriptive statistics indicated minimal change for the control group, while the experimental group showed a significant increase in the post-test. Academic motivation remained unchanged in the control group, but the experimental group improved from 104.03 in the pre-test to 128.06 in the post-test. Analysis of covariance revealed a significant difference for the experimental group at P<0.05.
Conclusion: It is not the repetition of the findings. It should convey the final The study results highlight the positive impact of flipped learning and computer simulation on students' creativity and academic motivation. It is recommended to use interactive simulations to enhance the teaching-learning process for gene expression and protein synthesis

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of Flipped learning and computer simulations on motivation and creativity in biology education

نویسندگان [English]

  • marzieh keramati nojedeh sadat 1
  • Abdulrahman khaje 2
1 Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889 Tehran, Iran
2 Master of Biology Education, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

زمینه و اهداف: مطالعه حاضر به بررسی تأثیر یادگیری معکوس و شبیه‌سازی رایانه‌ای بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان پایه دوازدهم در درس زیست‌شناسی شهرستان گرمه پرداخته است.

رو‌ش‌ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به‌صورت شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل 150 دانش‌آموز پایه دوازدهم تجربی در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آن‌ها، 40 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب و به دو گروه کنترل (روش مرسوم) و آزمایشی (روش یادگیری معکوس با شبیه‌سازی رایانه‌ای) تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسشنامه انگیزش (AMS) والرند (1992) و خلاقیت عابدی (1389) بود.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میانگین خلاقیت و انگیزش در گروه کنترل تغییر معناداری نداشت، اما در گروه آزمایشی، میانگین خلاقیت در پس‌آزمون افزایش یافت. همچنین، نمرات خلاقیت در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود. آمار توصیفی خرده‌مقیاس‌های خلاقیت نشان داد که گروه کنترل تغییر چندانی نداشت، در حالی که گروه آزمایش در پس‌آزمون افزایش معناداری را نشان داد. انگیزش تحصیلی نیز در گروه کنترل تغییر نکرد، اما گروه آزمایش از 03/104 در پیش‌آزمون به 06/128 در پس‌آزمون رسید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش در سطح معناداری P<0.05 تفاوت قابل توجهی دارد.

نتیجه گیری: بنابراین، نتایج مطالعه نشان‌دهنده تأثیر مثبت یادگیری معکوس و شبیه‌سازی رایانه‌ای بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان است. پیشنهاد می‌شود از شبیه‌سازی‌های تعاملی برای بهینه‌سازی فرآیند یاددهی-یادگیری برای درک بیان ژن و پروتئین‌سازی استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Creativity
  • Biology
  • Computer simulation
  • Flipped learning