نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران،
2 کارشناسی ارشد آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
زمینه و اهداف: مطالعه حاضر به بررسی تأثیر یادگیری معکوس و شبیهسازی رایانهای بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پایه دوازدهم در درس زیستشناسی شهرستان گرمه پرداخته است.
روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بهصورت شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل 150 دانشآموز پایه دوازدهم تجربی در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آنها، 40 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و به دو گروه کنترل (روش مرسوم) و آزمایشی (روش یادگیری معکوس با شبیهسازی رایانهای) تقسیم شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه انگیزش (AMS) والرند (1992) و خلاقیت عابدی (1389) بود.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین خلاقیت و انگیزش در گروه کنترل تغییر معناداری نداشت، اما در گروه آزمایشی، میانگین خلاقیت در پسآزمون افزایش یافت. همچنین، نمرات خلاقیت در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود. آمار توصیفی خردهمقیاسهای خلاقیت نشان داد که گروه کنترل تغییر چندانی نداشت، در حالی که گروه آزمایش در پسآزمون افزایش معناداری را نشان داد. انگیزش تحصیلی نیز در گروه کنترل تغییر نکرد، اما گروه آزمایش از 03/104 در پیشآزمون به 06/128 در پسآزمون رسید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایش در سطح معناداری P<0.05 تفاوت قابل توجهی دارد.
نتیجه گیری: بنابراین، نتایج مطالعه نشاندهنده تأثیر مثبت یادگیری معکوس و شبیهسازی رایانهای بر خلاقیت و انگیزش تحصیلی دانشآموزان است. پیشنهاد میشود از شبیهسازیهای تعاملی برای بهینهسازی فرآیند یاددهی-یادگیری برای درک بیان ژن و پروتئینسازی استفاده گردد.
کلیدواژهها [English]