بررسی نقش تعدیل‌گری خودپنداره ریاضی در رابطه بین حل مسائل کلامی ریاضی و خودتنظیمی شناختی و انگیزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کاندیدای دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.66071.1234

چکیده

حل مسئله ریاضی به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات در آموزش رسمی مطرح است، زیرا با حل مسائل ریاضی توانایی حل طیفی از وظایف عملی و مسائل واقعی زندگی را به دست می‌آوریم. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حل مسائل کلامی ریاضی دانش‌آموزان و خود تنظیمی شناختی و انگیزشی با نقش تعدیل‌گری خودپنداره ریاضی در پایان دوره اول متوسطه است. 195 دانش آموز دختر پایه نهم از دبیرستان‌های دولتی شهر تاکستان به صورت تصادفی به آزمون حل مسئله ریاضی محسن پور و همکاران(1394)، پرسشنامه خودپنداره ریاضی صدق‌پور و همکاران(1396) و پرسشنامه خودتنظیمی پینتریج و دی‌گروت(1990) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Spss وSmart- PLS با آزمون‌های t تک نمونه و مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی صورت گرفت. نتایج نشان داد بین ابعاد خودتنظیمی و حل مسائل کلامی ریاضی رابطه معنادر مستقیم وجود دارد. همچنین میان حل مسائل ریاضی با خودپنداره ریاضی نیز رابطه معناداری وجود دارد و در نهایت یافته‌ها بیانگر این است که خودپنداره ریاضی در ارتباط بین حل مسئله ریاضی و خودتنظیمی نقش تعدیل‌گر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

the moderating role of mathematical self-concept in the relationship between mathematics verbal problems solving and motivational and self-regulation cognitive

نویسندگان [English]

  • hamideh yazdi 1
  • zahra Hashemi 2
1 PhD Candidate in Educational Psychology, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

mathematics verbal problems solving is one of the most important subjects in formal education, because by solving mathematical problems, we gain the ability to solve a range of practical tasks and real life problems. The purpose of the present study is to investigate the relationship between mathematics verbal problems solving of students and cognitive and motivational self-regulation with the moderating role of mathematical self-concept at the end of the first year of high school. 195 9th grade female students from the public high schools of Takestan city randomly responded to Mohsenpour et al.'s math problem solving test (2014), Sedegpour et al.'s math self-concept questionnaire (2016) and Pintrich and DeGroot's self-regulation questionnaire (1990). Data analysis was done using Spss and Smart-PLS software with single sample t-tests and structural equation model with partial least squares approach. The results showed that there is a direct relationship between the dimensions of self-regulation and mathematics verbal problems solving. Also, there is a significant relationship between mathematical problem solving and mathematical self-concept, and finally, the findings indicate that mathematical self-concept has a moderating role in the relationship between mathematics problem solving and self-regulation

کلیدواژه‌ها [English]

  • mathematics verbal problems solving
  • mathematical self-concept
  • self-regulation