پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر بر اساس سبک‌های مقابله‌ای، خودتنظیمی و باورهای هوشی با نقش میانجی انگیزه تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش روان شناسی و مشاوره ،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی،۸۸۹-۱۴۶۶۵،تهران،ایران.

10.22034/cipj.2025.66248.1244

چکیده

هدف این پژوهش پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر بر اساس سبک‌های ‌مقابله‌ای، خودتنظیمی و باورهای هوشی با نقش میانجی انگیزه تحصیلی بود.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تعداد 1900 نفر از دانش‌آموزان‌ پایه‌ ششم‌ ابتدایی‌ شهر اهر در سال تحصیلی 1403-1402 بود. حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرها و گویه های مدل به تعداد 470 نفر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های یادگیری خودتنظیمی‌ و پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، سبک‌های مقابله‌ای یانگ، باورهای هوشی بابایی و انگیزه تحصیلی هارتر استفاده‌شده و روایی‌ و پایایی‌ آن‌ها تأییدشده است‌. برای تحلیل‌ داده‌ها در سطح‌ آمار توصیفی‌ از میانگین‌ و انحراف‌ معیار و در بخش استنباطی، روابط بین متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون سنجیده شده و تحلیل داده‌ها از طریق روش تحلیل مسیر به‌وسیله‌ی نرم‌افزارهای spss و amos انجام گرفت و همچنین روابط میانجی‌گری با استفاده از آزمون پوت استراپینگ بررسی شد.یافته‌ها نشان‌ داد که‌ بین انگیزه تحصیلی‌ و پیشرفت‌ تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ رابطه معناداری وجود دارد (05/0>p) و سبک‌های مقابله‌ای، یادگیری خودتنظیمی و باورهای هوشی به‌طور مستقیم باانگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم رابطه معنی‌دار داشته است (05/0>p) و همچنین‌ به‌طور غیرمستقیم از طریق نقش واسطه‌ای انگیزه تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه ششم تأثیر معناداری داشته‌اند (05/0>p).

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Predicting academic achievement in female students based on coping styles, self-regulation, and intelligence beliefs with the mediating role of academic motivation

نویسنده [English]

  • Akbar Ebrahimi orang
Department of psychology and counseling Farhangian university,p.o.Box 14665-889,Tehran,Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to predict the academic achievement of female students based on coping styles, self-regulation, and intelligence beliefs with the mediating role of academic motivation.In terms of purpose, this research is of an applied type and the correlation method was used to conduct it. The statistical population of the study included 1900 sixth-grade elementary school students in Ahar city in the academic year 1402-1403. The sample size was selected as 470 people using a multi-stage cluster random sampling method, considering the number of variables and items in the model. To collect data, self-regulatad learning questionnaires Pham and Taylor's, educational achievement , Young's coping styles , Babaei's intelligence beliefs , and Harter's academic motivation were used and their validity and reliability were confirmed. For data analysis at the descriptive statistics level of mean and standard deviation and in the inferential section, the relationships between variables were measured with the Pearson correlation test, and data analysis was performed through path analysis using SPSS and Amos software. Mediation relationships were also examined using the bootstrapping test. The findings showed that there is a significant relationship between academic motivation and students' academic achievement and coping styles, self-regulated learning, and intelligence beliefs directly had a significant relationship with academic motivation and academic achievement of sixth-grade female students, and also indirectly through the mediating role of academic motivation, they had a significant effect on the academic achievement of sixth-grade female students .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic achievement
  • Overcompensation style
  • avoidance style
  • self-guided
  • intelligence beliefs