پرورش تفکر خلاق از طریق باز طراحی کتب درسی دوره ابتدایی: تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

10.22034/cipj.2025.66150.1236

چکیده

در ابتدا برای شناسایی و تبیین مولفه های تفکر خلاق از تحلیل محتوای استقرایی و برای جمع آوری منابع معتبر و به روز از مرور نظام مند استفاده شد. معیار های ورود و خروج و چگونگی ارزیابی و انتخاب منابع معتبر تعیین و از 36 منبع جمع آوری شده 14 منبع انتخاب که کلیه منابع انگلیسی، و سال انتشار مقالات از 2020 تا 2024 است. بعد از کد گذاری و تبیین مقوله های اولیه و ثانویه، مولفه تفکر خلاق در کتاب درسی مشخص شدند. در کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی مولفه ها بررسی شد از چک لیستی که روایی و پایایی آن تایید شد برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده های کمی با استفاده آمار توصیفی، آزمون خی و آزمون مونتکارلوR کد در نرم افزار Stata18تحلیل شد.
پرورش ذهن باز،حل مساله خلاق، محتوای کتاب مبتنی بر استیم، تشویق کار تیم و ارایه فعالیت های پروژه محور ، کاربرد تکنولوژی های تعاملی و هوشمند، تقویت هوش تحلیلی و موفق از مولفه های تفکر خلاق در طراحی کتاب درسی تعیین شد. آزمون خی دو نشان داد توزیع تفکر خلاق در کتاب تفاوت معناداری ندارد (p>0.05. مؤلفه های در کتاب به کار رفته ، اما تمرکز نامتوازنی روی مؤلفه ها وجود دارد: هوش تحلیلی و استیم در تمام بخش ها غالب و ذهن باز و تکنولوژی به ویژه در تصاویر و پرسش ها کمرنگ بودبنابراین کتب درسی نیاز به طراحی آموزشی متوازن برای بهره گیری از معیار های تفکر خلاق دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Fostering Creative Thinking through Redesigning Elementary School Textbooks: A Content Analysis of the Third-Grade Social Studies Textbook

نویسنده [English]

  • زهرا جامه بزرگ
Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

.
methodology employs a mixed-methods approach, integrating qualitative and quantitative content analysis. Initially, inductive content analysis was utilized to identify and elucidate the components of creative thinking. A systematic review was conducted to gather credible and up-to-date sources. Inclusion and exclusion criteria and protocols for evaluating and selecting reliable sources were established. Out of 36 collected sources, 14 were selected, all of which were English-language publications dated between 2020 and 2024. Following coding and the clarification of primary and secondary categories, six components were identified as criteria for creative thinking in the textbook. Quantitative content analysis was performed to examine the third-grade elementary textbook’s alignment with the application of thinking components. The sample for analysis was the third-grade social studies textbook. Data collection was conducted using a checklist, the validity and reliability of which were confirmed. Quantitative data were analyzed using descriptive statistics, the chi-square test, the Monte Carlo R test, and the statistical interpretation.
elements of creative thinking include: cultivating open-mindedness, creative problem-solving, STEAM-based content, encouraging teamwork and project-based activities, integrating interactive and smart technologies, and strengthening analytical and success-oriented intelligence. The chi-square test revealed no statistically significant difference in the distribution of creative thinking components across textbook (p > 0.05). While thinking components are incorporated into the textbook, there is an imbalanced emphasis on specific elements: analytical intelligence and STEAM dominate all sections, whereas open-mindedness and technology—particularly in visuals and questions—are underrepresented.

.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart and interactive technologies
  • successful intelligence
  • analytical intelligence
  • creative thinking
  • open mind