بررسی روابط ساختاری میان نگرانی‌های تدریس، باورهای خودکارآمدی و محیط یادگیری سازنده گرا در درس علوم از دیدگاه دانشجو معلمان دوره ابتدایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

2 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران

3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

10.22034/cipj.2025.63507.1167

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری میان نگرانی‌های تدریس، باورهای خودکارآمدی و محیط یادگیری سازنده گرا در درس علوم از دیدگاه دانشجومعلمان دوره ابتدایی ایران بود.
روش: این پژوهش از نظر گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجومعلمان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان که تعداد آنان ۱۹۱۷نفر بود، تشکیل می داد. ۳۷۱ نفر براساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها در ‌این پژوهش دانشجومعلمان به پرسشنامه‌های نگرانی های تدریس معلمان علوم(اقتباس از باز،۲۰۰۸)، باورهای خودکارآمدی معلمان علوم(اقتباس از ایناک و ریگز،۱۹۹۰) و محیط یادگیری سازنده گرا(اقتباس از جانسون و مک کلر،۲۰۰۴) پاسخ دادند. مقدار پایایی برای پرسشنامه نگرانی‌های تدریس(۸۳/۰)، باورهای خودکارآمدی(۷۹/۰) و محیط یادگیری سازنده گرا(۸۷/۰) به دست‌آمد. روایی سازه پرسشنامه‌ها نیز از طریق روش تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی بررسی‌شد و مورد تایید قرار‌گرفت.
یافته ها: نتایج کلی نشان داد که در مجموع مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار بود و داده‌های بدست-آمده از نمونه، مدل پیشنهادی را تایید کردند و تمام فرضیه‌ها مورد تایید قرار گرفتند.
نتیجه گیری: میان نگرانی‌های تدریس، باورهای خودکارآمدی و محیط یادگیری سازنده‌گرا در درس علوم از دیدگاه دانشجومعلمان دوره ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the structural relationships between teaching concerns, self-efficacy beliefs, and the constructivist learning environment in science courses from Iranian preservice elementary teachers' points of view

نویسندگان [English]

  • Nazanin Borhanzehi 1
  • Asghar Soltani 2
  • Badralsadat Daneshmand 3
1 Shahid bahonar University , Kerman, Iran
2 Department of Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
3 Department of Education, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

The research was descriptive and correlational in terms of data collection. The statistical population consisted of 1917 student teachers in the field of educational sciences at Farhangian University of Sistan and Baluchestan Province. 371 people were selected based on the Cochran formula using a stratified random sampling method. In order to collect data in this study, student teachers responded to the Science Teachers' Teaching Concerns Questionnaire (adapted from Baz, 2008), Science Teachers' Self-Efficacy Beliefs (adapted from Inak and Riggs, 1990), and Constructivist Learning Environment (adapted from Johnson and McKellar, 2004). The reliability values ​​for the Teaching Concerns Questionnaire (0.83), Self-Efficacy Beliefs (0.79), and Constructivist Learning Environment (0.87) were obtained. The construct validity of the questionnaires was also examined and approved through confirmatory and exploratory factor analysis.
Findings: The overall results showed that overall the proposed model had an acceptable fit and the data obtained from the sample confirmed the proposed model and all hypotheses were confirmed. Conclusion: There is a significant relationship between teaching concerns, self-efficacy beliefs and constructivist learning environment in science lessons from the perspective of elementary school student teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching concerns
  • Self-efficacy beliefs
  • Constructivist learning environment
  • Science lesson
  • Elementary student teachers