یکپارچگی در جهان با برنامۀ درسی کل‌نگر: مروری نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه روش‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.65938.1232

چکیده

زمینه و اهداف: نظریات جدید برنامه‌ریزی درسی همانند نظریه انسان‌گرایی و ماورای فردی، به انسان، به‌عنوان موجودی چندبعدی و فعال می‌نگرند. این ابعاد چندگانه در برنامه درسی کل‌نگر تجلی می‌یابد. ازاین‌رو هدف مقاله، شناسایی این ابعاد چندگانه در برنامه درسی کل‌نگر است.
روش‌ها: . داده‌ها، به روش مرور سیستماتیک جمع‌آوری شد. انتخاب و تحلیل مقالات به روش Wright et al(2007) در هفت گام، در سه پایگاه داده Web Of Science، Scopus و Google scholar صورت گرفت. سپس، اطلاعاتی در رابطه با میزان انتشار مقالات مرتبط در کشورهای مختلف، با استفاده از نرم‌افزار vos viewer استخراج گردید. اعتبار اسناد منتخب از طریق روش پریسما حاصل شد. جهت بررسی پایایی، نتایج، از طریق شاخص پایایی ارزیاب‌ها، بررسی شد و توافق دو کدگذار (بالای 0.8) تعیین شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که ابعاد برنامه درسی کل‌نگر شامل سه بعد فردی، بین فردی و محیطی است. برای بعد فردی، مضامین رشد فکری، رشد معنوی و رشد جسمانی، برای بعد بین فردی مضامین رشد اخلاقی، رشد فرهنگی و اجتماعی و برای بعد محیطی مضامین رشد هنری و زیبایی‌شناختی، رشد طبیعت‌گرایانه شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: معلمان و طراحان آموزشی با مطالعه این ابعاد و مؤلفه‌ها می‌توانند درک عمیق‌تری از برنامه درسی کل‌نگر به‌عنوان یکی از نوین‌ترین رویکردهای آموزشی پیداکرده و آن را به‌طور مؤثر در تدریس و طراحی آموزشی خود به‌کارگیرند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا فرآیند یاددهی-یادگیری را با رویکردی جامع‌تر و کارآمدتر پیش ببرند و محیطی غنی و پویا برای رشد همه‌جانبه دانش‌آموزان، به‌عنوان آینده‌سازان یک جامعه یکپارچه، فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Global Integration with Holistic Curriculum: A Systematic Review

نویسندگان [English]

  • Negin Fakhar 1
  • Marzieh Dehghani 2
  • Khatoon Alipour 3
1 Master's student of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
3 PHD of curriculum planning,Department of Curriculum development and instruction methods, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: New curriculum theories, such as humanistic and transpersonal theories, view humans as multidimensional and active beings. These multiple dimensions are reflected in the holistic curriculum. Therefore, the aim of this article is to identify these multiple dimensions in the holistic curriculum.
Methods: Data was collected using a systematic review method. The selection and analysis of articles were conducted following the seven-step method of Wright et al (2007) across three databases: Web of Science, Scopus, and Google Scholar. Information regarding the publication of relevant articles in various countries was extracted using the VOSviewer software. The validity of the selected documents was assessed using the PRISMA method. To examine reliability, results were checked through the reliability index of evaluators, with an agreement between the two coders (above 0.8).
Findings: Findings showed that the dimensions of the holistic curriculum include three aspects: individual, interpersonal, and environmental. For the individual aspect, themes such as intellectual growth, spiritual growth, and physical growth were identified. For the interpersonal aspect, themes like moral, cultural, and social growth were recognized. For the environmental aspect, themes such as artistic and aesthetic growth and naturalistic growth were identified.
Conclusion: Teachers and instructional designers, by studying these dimensions and components, can gain a deeper understanding of the holistic curriculum as one of the most innovative educational approaches and effectively apply it in their teaching and instructional design.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holistic curriculum
  • Holistic education
  • Holistic learning
  • New curriculum