پدیدارنگاری فهم و ادراک معلمان از مفاهیم برنامه درسی و برنامه‌ریزی درسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه کردستان

2 دانشجوی دکتری دانشگاه کردستان

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه کردستان

10.22034/cipj.2025.65834.1228

چکیده

هدف از انجام این پژوهش مطالعه انگاره، فهم و ادراک معلمان از مفهوم « برنامه درسی» و « برنامه‌ریزی درسی» است و ارائه یک مدل مفهومی است. رویکرد تحقیق کیفی و راهبرد آن پدیدارنگاری است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و میدان پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بوکان میباشد. شرکت کنندگان 12 معلم زن و مرد بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق فرآیند سه مرحله ای کدگذاری، باز، محوری و اصلی انجام شد. یافته‌ها نشان داد انگاره معلمان به مفهوم «برنامه درسی» شامل برنامه درسی به‌عنوان یک چارچوب رسمی و الزام‌آور؛ برنامه درسی به‌عنوان یک راهنمای کلی و قابل انعطاف؛ برنامه درسی به‌عنوان چالش اجرایی؛ برنامه درسی به‌عنوان یک تجربه زیسته در کلاس درس؛ برنامه درسی به‌عنوان سند رسمی ( اسناد رسمی مصوب)، برنامه درسی پنهان، برنامه درسی به‌عنوان یک سازه فلسفی و اجتماعی و برنامه درسی به‌عنوان یک سازه شناختی و یادگیری بود. همچنین انگاره و ادراک آن‌ها نسبت به مفهوم برنامه‌ریزی درسی شامل فهم برنامه‌ریزی درسی به عنوان یک فرایند ساختاریافته؛ برنامه ریزی درسی بعنوان تجربیات عملی و یادگیری کسب شده، برنامه‌ریزی درسی بعنوان نقشه راه آموزشی، برنامه ریزی درسی بعنوان فرایند سازماندهی محتوا، برنامه ریزی درسی بعنوان طراحی راهبردهای تدریس، برنامه ریزی درسی بعنوان مدیریت زمان و منابع، برنامه ریزی درسی بعنوان توجه به نیازهای یادگیرندگان، برنامه ریزی درسی بعنوان فرایندی پویا و با نگرش، برنامه ریزی درسی بعنوان یک فرایند شناختی و تصمیم‌گیری و برنامه ریزی درسی بعنوان یک فرایند تعاملی و اجتماعی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenology of teachers' understanding and perception of the concepts of curriculum and lesson planning

نویسندگان [English]

  • Jamal Salimi 1
  • Ali aminnibag 2
  • Ahdieh Ghobadi 3
1 Associate Professor of Curriculum Studies, University of Kurdistan
2 PhD student at the University of Kurdistan
3 Master's degree in Curriculum Planning from the University of Kurdistan
چکیده [English]

the purpose of this research is to study the idea, understanding and perception of teachers of the concept of "curriculum" and "lesson planning".The qualitative research approach and its strategy are phenomenological. The data collection tool is semi-structured interviews and the research field includes elementary school teachers in Bukan city. The participants were 12 male and female teachers who were selected through purposive sampling. The data analysis method was carried out through a three-stage process of coding, open, axial and main (selective). The findings of the study indicated that teachers' perceptions and ideas about the concept of "curriculum" included the curriculum as a formal and binding framework; the curriculum as a general and flexible guide; the curriculum as an implementation challenge; the curriculum as a lived experience in the classroom; the curriculum as an official document (approved content and official documents), the hidden curriculum, the curriculum as a philosophical and social construct, and the curriculum as a cognitive and learning construct. Also, their perceptions and ideas about the concept of curriculum planning included understanding curriculum planning as a structured process; Lesson planning as practical experiences and acquired learning, lesson planning as an educational roadmap, lesson planning as a process of organizing content, lesson planning as designing teaching strategies, lesson planning as managing time and resources, lesson planning as paying attention to the needs of learners, lesson planning as a dynamic and visionary process, lesson planning as a cognitive and decision-making process, and lesson planning as an interactive and social process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teachers
  • lesson planning
  • curriculum
  • phenomenology