شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تفکر نقادانه در بین دانشجویان مهندسی: یک پژوهش روش‌های آمیخته اکتشافی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش مهندسی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه تهران، ایران.

2 دانشیار گروه آموزشی علوم پایه وآموزش مهندسی، دانشکده علوم مهندسی، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران،تهران، ایران.

3 دانشیار گروه روشها و برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.64534.1249

چکیده

زمینه و اهداف: تفکر نقادانه مهارتی اساسی است که به دانشجویان کمک می‌کند مسائل پیچیده را تحلیل و حل کنند. در رشته‌های مهندسی، شناسایی و تقویت عوامل مؤثر بر این شایستگی می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش کمک کند. هدف این پژوهش شناسایی این عوامل در دانشجویان مهندسی است.
روش‌ها: این پژوهش از رویکرد آمیخته اکتشافی استفاده کرده است. در بخش کیفی، مقالات نمایه‌شده در پایگاه‌های داده اسکوپوس و ساینس‌دایرکت بررسی و پس از تحلیل محتوایی و مصاحبه با خبرگان، عوامل تأثیرگذار استخراج شد. در بخش کمّی، با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری-تفسیری (ISM)، روابط بین عوامل بررسی شد و تحلیل MICMAC برای شناسایی قدرت نفوذ و وابستگی عوامل انجام گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که از 11 عامل شناسایی‌شده، 8 عامل کلیدی تأثیرگذار بر تفکر نقادانه در دانشجویان مهندسی شناسایی شدند. این عوامل عبارتند از: «روش‌های تدریس تعاملی»، «کیفیت محتوا»، «توانایی تحلیل و حل مسئله»، «پشتیبانی و ارزیابی»، «توسعه مهارت‌های تفکر نقادانه»، «تأثیرات محیط آموزشی»، «استفاده از فناوری» و «عوامل فردی». تحلیل MICMAC نشان داد که برخی از این عوامل قدرت نفوذ بالایی دارند و می‌توانند تأثیر زیادی بر سایر عوامل بگذارند.
نتیجه‌گیری: تقویت تفکر نقادانه در دانشجویان مهندسی نیازمند توجه به روش‌های تدریس، محیط یادگیری و ویژگی‌های فردی است. ایجاد محیط‌های یادگیری فعال، استفاده از روش‌های تدریس تعاملی و ارزیابی‌های مبتنی بر تحلیل می‌تواند به تقویت این مهارت کمک کند. همچنین، پیشنهاد می‌شود برنامه‌های آموزشی بر اساس این عوامل بازنگری شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of Factors Influencing Critical Thinking Among Chemical Engineering Students at the: A Mixed Methods Exploratory Approach

نویسندگان [English]

  • zahra AkbariPordanjani 1
  • Akram Hosseinian 2
  • Keyvan Salehi 3
  • Mohammad Javadipour 3
1 MS in Engineering Education, Faculty of Engineering Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate professor, School of Engineering Science, College of Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran,
3 Associate Professor, Department of Methods, Educational Planning and Curriculum, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Background and Objectives:
Critical thinking is a fundamental skill that helps students analyze and solve complex problems. In engineering fields, identifying and strengthening the factors that influence this competency can improve the quality of education. The aim of this study is to identify these factors in engineering students.

Method:
This research employs a mixed exploratory approach. In the qualitative phase, articles indexed in Scopus and ScienceDirect databases were reviewed. After content analysis and interviews with experts, influential factors were extracted. In the quantitative phase, structural equation modeling (ISM) was used to examine relationships between these factors, and MICMAC analysis was conducted to identify the power and dependencies of the factors.

Findings:
The results revealed that from the 11 identified factors, 8 key factors significantly impact critical thinking in engineering students. These factors include: "interactive teaching methods," "content quality," "problem-solving abilities," "support and evaluation," "development of critical thinking skills," "educational environment impacts," "use of technology," and "individual factors." MICMAC analysis showed that some of these factors have a high influence and can significantly affect other factors.
Conclusion:
Strengthening critical thinking in engineering students requires attention to teaching methods, learning environments, and individual characteristics. Creating active learning environments, using interactive teaching methods, and implementing analysis-based assessments can enhance this skill. It is also recommended to revise educational programs based on these factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • Chemical Engineering
  • Interpretive Structural Modeling
  • ISM
  • MICMAC