بررسی کیفی فرصت‎‌ها و چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فرهنگیان

2 دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/cipj.2025.66582.1252

چکیده

آموزش ریاضی همواره با چالش‌های متعددی برای معلمان و دانش‌آموزان مواجه است. هدف این پژوهش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان ریاضی دوره دوم متوسطه بود.
این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناختی انجام شد. جامعه پژوهشی این مطالعه شامل معلمان ریاضی دوره دوم متوسطه با حداقل ۵ سال سابقه تدریس در درس ریاضی بود. به منظور انتخاب نمونه، تعداد ۲۰ نفر به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش پیشنهادی اسمیت 1995، که شامل مراحل تولید داده‌ها، تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و تلفیق موردها است، استفاده گردید.
در این پژوهش، چهار مضمون اصلی در ارتباط با فرصت‌های ایجاد شده از استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی استخراج گردید که شامل ایجاد آموزش شخصی‌سازی شده، تولید محتوای آموزشی هوشمند ریاضی، گسترش دسترسی به مواد درسی ریاضی، ارزیابی و سنجش دقیق و سریع داده‌ها و تحلیل آن‌ها. همچنین، در مورد چالش‌های استفاده از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی، چهار مضمون آموزش و توانمندسازی معلمان، نابرابری در دسترسی به فناوری، مسائل مربوط به تعاملات و روابط انسانی و نگرانی‌های مربوط به کنترل، اعتماد، حریم خصوصی و امنیت داده‌ها استخراج گردید.
نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که بهره‌گیری هدفمند از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی می‌تواند کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی در درس ریاضی را ارتقا بخشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Qualitative Study of Opportunities and Challenges of Using New Technologies and Artificial Intelligence in Mathematics Education from Teachers' Perspectives

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Raei 1
  • Fatemeh Mardan Arbat 2
1 Farhangian University
2 Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Mathematics education has always faced numerous challenges for both teachers and students. The aim of this research is to examine the opportunities and challenges of utilizing modern technologies and artificial intelligence in mathematics education from the perspective of secondary school mathematics teachers.
Methods: This study was conducted with a qualitative approach using phenomenological methods. The research population consisted of secondary school mathematics teachers with a minimum of five years of teaching experience in mathematics. A total of 20 participants were purposefully selected using snowball sampling. To collect data, semi-structured in-depth interviews were employed, and for data analysis, the method proposed by Smith (1995) was utilized, which includes the stages of data generation, data analysis, and case integration.
Findings: In this study, four main themes related to the opportunities created by the use of modern technologies and artificial intelligence in mathematics education were extracted: personalized learning, intelligent educational content production in mathematics, expanded access to mathematics teaching materials, and precise and rapid assessment and analysis of data. Additionally, regarding the challenges of using modern technologies and artificial intelligence in mathematics education, four themes were identified: teacher training and empowerment, inequality in access to technology, issues related to human interactions and relationships, and concerns regarding control, trust, privacy, and data security.
Conclusion: Creating a suitable environment for the use of modern technologies and artificial intelligence in mathematics education can help achieve educational goals and enhance the quality of learning for all students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mathematics Education
  • Modern Technologies
  • Artificial Intelligence
  • Opportunities and Challenges