تحلیلی جامعه شناختی برارتباط سرمایه اجتماعی مدرسه محور و مهارت های شناختی(موردمطالعه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز 1402-1401)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی شهر و روستا، دانشگاه تبریز

2 گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز

3 تبریز باغمیشه

چکیده

چکیده

زمینه و اهداف: لزوم پرداختن به موضوع شناخت ومهارت های شناختی،آن هم درعصری که به آن عصرشناخت میگویند قابل کتمان نیست.پژوهش حاضرسعی کرده است جهت تلفیق موضوع سرمایه های اجتماعی وبحث شناخت به مطالعه ارتباط بین برخی سرمایه های اجتماعی مدرسه محور دانش آموزان بامهارت های شناختی آنان بپردازد.

روشها: پژوهش حاضرسعی کرده است براساس الگوواره اثبات گرایانه وبارویکردی قیاسی وبه روش کمی بااستفاده از ابزارپرسشنامه به مطالعه موضوع بپردازد.راهبرد پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است وجامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختروپسردوره دوم متوسطه آموزش وپرورش ناحیه یک شهرتبریز به تعداد9517 نفر‌می باشندکه از میان آنها 1163نفربعنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند.تحقیق حاضردر بازه زمانی سالتحصیلی1402-1401 انجام پذیرفته است.

یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهدکه میانگین مهارت های شناختی دانش آموزان بالاتراز حدوسط طیف می باشد.همچنین میانگین متغیرهای تعامل معلم-دانش آموز،مشارکت کلاسی واحساس تعلق دانش آموزان درحدمطلوب ارزیابی شده است.برای آزمون مدل مفهومی وفرضیه‌های پژوهش از مدل رگرسیونی مهارت های شناختی وهمچنین از مدل سازی معادلات ساختاری بااستفاده از نرم‌افزار ایموس گرافیک استفاده شد.

نتیجه گیری: نتایج نشان می‌دهدکه متغیرهای تعامل معلم-دانش آموز،مشارکت کلاسی واحساس تعلق تاثیرمعنادارومثبتی برمهارت های شناختی دانش آموزان دارند.درنتیجه توجه به سرمایه‌های مدرسه ای دانش آموزان بعنوان عوامل موثربرمهارت های شناختی دانش آموزان ضروری می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Sociological Analysis of the Relationship between School-Based Social Capital and Cognitive Skills (Case Study of Second Year High School Students in Tabriz District 1, 1401-1402)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Abbaszadeh 1
  • safar hayati 2
  • esmaiel imani zarnaqi 3
1 Academic Member of Urban-Rural Sociology Research Group, University of Tabriz
2 tabriz university
3 university of tabriz
چکیده [English]

Abstract

Background and Objectives: The importance of social capitals on students' life is not ignorable. Truly at the age of cognition studying cognition and cognitive skills is necessary. This research has tried to combine the issue of social capitals and the cognition to study the relationship between some school capitals of students with their cognitive skills.

Methods: the current research has tried to study the subject based on the positivist pattern and comparative approach and in a quantitative way by using questionnaire. The research strategy is of a descriptive-survey type and the statistical population of the research is 9517 female and male high school students in the first education and training district of Tabriz. Using Cochran's formula 1163. students were selected as the sample. The current research was conducted in the academic year 2022-2023.

Findings: The findings of the research show that the average cognitive skills of the students are higher than the average of the spectrum. Also, the average variables of teacher-student interaction, class participation and students' sense of belonging have been evaluated as satisfactory. To test the conceptual model and research hypotheses, the regression model of cognitive skills as well as structural equation modeling using Emus Graphics software were used.

Conclusion: The results show that the variables of teacher-student interaction, class participation, and sense of belonging have a significant and positive effect on students' cognitive skills. As a result, it is necessary to pay attention to students' school capitals as effective factors on students' cognitive skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • teacher-student interaction
  • class participation and sense of belonging
  • cognitive skills
  • SEM structural equation modeling