مقایسه نگرش به ماهیت علم در دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش اموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تبریز

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران.

3 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف مقایسه نگرش به ماهیت علم در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 21801 دانشجوی دانشگاه تبریز و 5200 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، نمونه‌ای به حجم ۳۷۷ نفر از دانشگاه تبریز و ۳۵۷ نفر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرش به ماهیت علم کایا و همکاران (۲۰۱۹) بود که روایی آن توسط اساتید حوزه برنامه درسی تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 838/0 محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس مانوآ) در نرم‌افزار SPSS26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نگرش به ماهیت علم در دانشجویان گروه‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم پزشکی در هر سه بعد (نظام شناختی-معرفتی، نظام اجتماعی-نهادی و کاربردهای تربیتی-آموزشی) بالاتر از حد متوسط بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of attitudes towards the nature of science in students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences

نویسندگان [English]

  • Sara Nikzad 1
  • Firooz Mahmoodi 2
  • Yousef Adib 3
1 -
2 -
3 -
چکیده [English]

با عنایت به بررسی های صورت گرفته نگرش به ماهیت علم در دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه تبریز در همه ابعاد نظام شناختی معرفتی و کاربردهای تربیتی آموزشی و میانگین کل، بالاتر از حد متوسط ارزیابی شد. در ارزیابی و تجزیه و تحلیل مؤلفه نظام شناختی معرفتی، تفاوت معناداری بین دانشجویان علوم انسانی و کشاورزی و نیز علوم پایه و کشاورزی وجود داشت. در بررسی خروجی های نرم افزاری، مؤلفه نظام اجتماعی نهادی، تفاوت‌های معناداری بین دانشجویان علوم انسانی با فنی و مهندسی، علوم انسانی با کشاورزی، علوم پایه با فنی و مهندسی و علوم پایه با کشاورزی مشاهده شد. از منظر مؤلفه کاربردهای تربیتی آموزشی نیز تفاوت‌ معناداری بین دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی وجود داشت. در نهایت، در میانگین کل نگرش به ماهیت علم، تفاوت‌ معناداری بین دانشجویان علوم انسانی با فنی و مهندسی و کشاورزی و نیز علوم پایه با کشاورزی مشاهده شد.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude
  • nature of science
  • cognitive-epistemic system
  • social-institutional system
  • educational applications
دوره 5، شماره 2
شهریور 1405
  • تاریخ دریافت: 24 فروردین 1404
  • تاریخ بازنگری: 14 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 26 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1405