تحلیل واسطه‌گری مهارت‌های شناختی در تأثیر هوش اجتماعی و فرهنگی بر مشارکت کلاسی: یک مطالعه مدل‌سازی معادلات ساختاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی شهر و روستا، دانشگاه تبریز

2 دانشگاه تبریز

3 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز

چکیده

طرح مساله:تحقیق حاضر در ارتباط باعوامل اجتماعی مرتبط با مهارت های شناختی و تاثیر آن بر مشارکت کلاسی دانش آموزان می باشد که این مبحث در حوزه جامعه شناسی شناخت جای دارد. به فرایند جذب، سازماندهی و استفاده از معلومات ذهنی اصطلاحاً «شناخت «گفته می شود.بحث شناخت و علوم شناختی یک موضوع جدید و نو پاست و به دلیل اهمیتی که دارد عصر حاضر را «عصر شناخت« می گویند.مشارکت کلاسی یکی از روشهای فعال یادگیری است که به زبان ساده به شرایطی گفته می شود که دانش آموزان در فعالیت های ارائه شده شده توسط مدرسه شرکت می کنند،البته مشارکت و عدم مشارکت دانش آموزان تحت تاثیر عوامل متعددی می تواند باشد.
روش شناسی: فلسفه روش پشتیبان با الهام از مدل پیاز پژوهش ساندرز و همکاران(2016)، پوزیتویسم بوده است که تاکید عمده آن بر روش کمی است که در این میان، تکنیک پیمایش مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی (1402-1401) می باشد. تعداد کل جامعه آماری مورد استفاده قرار گرفته 9540 نفر می باشد که از میان آنها 3837 نفر پسر و 5703 نفر دختر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران( با محاسبه واریانس مت

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mediation Analysis of Cognitive Skills in the Effect of Social and Cultural Intelligence on Classroom Participation: A Structural Equation Modeling Study (Case Study of Second Year High School Students in Tabriz District 1, 1401-1402)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Abbaszadeh 1
  • Esmaiel Imani Zarnaqi 2
  • safar hayati 3
1 Mohammad Abbaszadeh, Academic Member of Urban-Rural Sociology Research Group, University of Tabriz
2 Univrsity Of Tabriz
3 Univrsity Of Tabriz
چکیده [English]

Problem statement: The present research is related to social factors related to cognitive skills and its effectS on students' class participation. This topic is in the field of sociology of cognition. The process of absorbing, organizing and using mental information is called cognition. The discussion of cognition and cognitive science is a new and modern issue and because of its importance, the present age is called the age of cognition. Class participation is one of the active methods of learning, which in simple language is defined as the conditions in which students participate in the activities provided by the school.
Methodology: The research is based on the positivism philosophy and with a deductive approach. The research strategy is a descriptive-survey type and the statistical population of the research is (9517) the secondary school students of Tabriz education-district one, of which (1163) students are selected as the sample by using Cochran's formula. The research is a mono-quantitative method. A standard questionnaire has been used to collect the data. Time horizon of the research is cross-sectional.
Findings: The findings of the research show that the dependent variable of class participation in terms of direct and indirect effects and the total independent variables of the variable of cognitive skills is more affecte

کلیدواژه‌ها [English]

  • Class Participation
  • Cognitive Skills
  • Social and Cultural Intelligence
دوره 5، شماره 2
شهریور 1405
  • تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1404
  • تاریخ بازنگری: 25 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 26 تیر 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 26 تیر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1405