تدوین چارچوب مفهومی مؤلفه های بهره گیری از فناوریهای نوین آموزشی با تاکید بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در ارتقای یادگیری دانش آموزان ابتدایی : یک مطالعه کیفی اکتشافی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران،ایران

2 گروه علوم تربیتی،واحد بجنورد،دانشگاه ازاد اسلامی،بجنورد،ایران

10.22034/cipj.2025.66354.1245

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسائی مؤلفه های بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی با تاکید ویژه بر واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی و تبیین چارچوبی یادگیرنده محور، انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش نظریه ی داده بنیاد انجام گرفت. جامعه ی پژوهش شامل اعضای هیئت علمی رشته های برنامه ریزی درسی، تکنولوژی آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین کارشناسان آموزش ابتدایی در استان تهران، بود. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری، تعداد 20 نفر مورد مصاحبه نیم ساختار یافته قرار گرفتند. برای سنجش روایی، از روش سه سویه سازی نظری، پژوهشگر و تحلیلگر استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق تحلیل مضمون در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافته ها نشان دادند که مؤلفه های بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی در چهاربعد اصلی شامل: 1-انسانی 2- مدیریتی 3- برنامه درسی 4- فنی و تجهیزاتی و هشت زیرمقوله طبقه بندی شدند. نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد که بهره‌گیری مؤثر از فناوری‌های نوین آموزشی، به‌ویژه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، نیازمند یک رویکرد چند بعدی است. این فناوری‌ها زمانی در ارتقای یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی مؤثر خواهند بود که در چارچوبی یادگیرنده‌محور و با در نظر گرفتن ابعاد انسانی، مدیریتی، برنامه‌درسی و فنی به کار گرفته شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Conceptual Framework for Utilizing Modern Educational Technologies with Emphasis on Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) to Enhance Elementary Students' Learning: An Exploratory Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • Zahra Afsar 1
  • fateme ahmadbeigi 1
  • mahboobe soleymanpour omran 2
1 Department of Educational Sciences, N.T.C.,Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Educational Sciences, Boj.C.,,Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
چکیده [English]

The present study, aimed at identifying the components of utilizing modern educational technologies with a special emphasis on Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR) in enhancing elementary students’ learning and delineating a learner‑centered framework, was conducted. This qualitative study employed the grounded theory method. The research population comprised faculty members in curriculum planning, educational technology, ICT, as well as elementary education experts in Tehran Province. Sampling was purposive and continued until theoretical saturation, resulting in twenty participants being interviewed using semi‑structured interviews. To assess validity, triangulation of theory, researcher, and analyst was used. Data were analyzed through thematic analysis in three stages: open coding, axial coding, and selective coding. The findings showed that the components of utilizing modern educational technologies in improving elementary students’ learning were classified into four main dimensions—1. Human, 2. Managerial, 3. Curriculum, 4. Technical and Equipment—and eight subcategories. Conclusion: The findings of this study indicate that the effective utilization of modern educational technologies, especially AR and VR, requires a multidimensional approach. These technologies will be effective in enhancing elementary students’ learning when implemented within a learner‑centered framework that considers the human, managerial, curricular, and technical dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Modern Educational Technologies
  • Learning
  • Elementary Students
  • Augmented Reality
  • Virtual Reality
دوره 5، شماره 2
شهریور 1405
  • تاریخ دریافت: 22 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 مرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 27 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1405