تأثیر رویکرد تدریس معکوس بر یادگیری و علاقه به درس هنر دانش آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 کارشناسی ارشد مطالعات برنامه‌درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22034/cipj.2025.67994.1287

چکیده

علاقه به درس و میزان یادگیری دانش‌آموزان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که روش تدریس یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. با توجه به ویژگی‌های نسل امروز که شامل نسل‌های زد و آلفا می‌باشد، روش تدریس معکوس به عنوان روشی مؤثر‌تر در فرآیند یاددهی-یادگیری مطرح است. این روش با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی، امکان یادگیری دانش‌آموزان را در محیطی انعطاف‌پذیر و مطابق با سرعت یادگیری هر فرد فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، هنر به عنوان بخشی حیاتی از برنامه درسی مدارس، نقش مهمی در تقویت تفکر منطقی، توانایی تصمیم‌ گیری، افزایش اعتماد به نفس و پرورش خلاقیت دارد. استفاده از رویکرد تدریس معکوس می‌تواند فرصتی مناسب برای ارتقای علاقه و بهبود یادگیری دانش‌آموزان در درس هنر فراهم آورد.روش پژوهش، نیمه آزمایشی و جامعه‌آماری، دانش‌آموزان پسر پایه دوم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰3- ۱۴۰2 و نمونه‌آماری، ۲۰ دانش‌آموز بوده که به‌ صورت تصادفی گزینشی در دو گروه، طی ۱1 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری پژوهش؛ پرسشنامه علاقه به درس و آزمون عملکردی محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه از روش همسانی درونی تأیید و پایایی آن 96/0 به‌دست آمد. همچنین روایی محتوایی آزمون عملکردی 78/0 و پایایی آن با روش بازآزمایی 90/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که رویکرد معکوس بر میزان یادگیری دانش‌آموزان(89/8F=) و نمره کلی علاقه به درس (35/14F= ) در سطح معناداری 05/0 مؤثر بوده است.تدریس معکوس بر یادگیری و علاقه به درس هنر تأثیر مثبت دارد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of the flipped classroom approach on students' learning and interest in art lessons

نویسندگان [English]

  • meimanat abedini baltork 1
  • samad Izadi 1
  • mina Ramzannezhad 2
1 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Master’s student in Curriculum Studies, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

Students’ interest in a subject and their level of learning are influenced by various factors, among which the teaching method is considered one of the most important. This method takes individual differences into account and allows each student to learn in a flexible environment at their own pace under the guidance of the teacher. Furthermore, art is a vital component of the curriculum, playing a significant role in enhancing logical thinking, decision-making skills, self-confidence, and creativity. Implementing the flipped classroom approach can provide an appropriate opportunity to increase students’ interest and improve their learning outcomes in art classes.The research method was semi-experimental and socio-statistical, and the sample was 20 students in the second grade of primary school studying in the academic year 2023-2024. The statistical sample was 20 students who were randomly selected into two groups and trained for 11 sessions. The research collection tools were a questionnaire on interest in the subject and a researcher-made performance test. The validity of the questionnaire was confirmed by the internal consistency method and its reliability was 0.96. Also, the content validity of the performance test was 0.78 and its reliability was 0.90 with the test-retest method. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the dataFindings: The findings of the study showed that the flipped approach was effective on students' learning rate (F=8.89) and overall interest score in the lesson (F=14.35) at a significance level of 0.05Conclusion: Flipped teaching has a positive effect on learning and interest in art lessons

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Flipped
  • Learning
  • Interest
  • Art
دوره 5، شماره 2
شهریور 1405
  • تاریخ دریافت: 13 تیر 1404
  • تاریخ بازنگری: 05 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 07 مرداد 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 27 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1405