بررسی بدفهمی های دانش آموزان پایه هفتم در مورد برداشت آنها از مفهوم اعداد منفی در درس ریاضی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ریاضی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی،الیگودرز، ایران.

2 گروه مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی

10.22034/cipj.2024.60293.1116

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی و توصیف انواع بدفهمی‌های دانش‌آموزان در مفهوم اعداد منفی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی‌- پیمایشی است. جامعه آماری دانش‌آموزان پایه هفتم دبیرستانهای روستایی شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400، به تعداد 376 نفر است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 180 نفر(124 پسر و 56 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند.

در این پژوهش، ابزار اندازه‌گیری آزمونی محقق ساخته شامل 8 سوال بود. ابتدا سوالات آزمون در سه گروه دسته بندی سپس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. جهت روایی آزمن محقق ساخته از نظر اساتید و معلمان ریاضی و جهت پایایی از روش مصححان استفاده شد.

نتایج تحقیق نشان داد که برخی از دانش‌آموزان تفاوت بین عملگر واحد، دوتایی و تقارن علامت منفی را نمی‌دانند و علامت منفی را صرفا یک عملگر کاهشی می‌دانند. برخی از دانش‌آموزان، تفاوت بین مقدار و اندازه دو عدد صحیح را درک نمی‌کنند. دانش‌آموزان، اغلب اعداد را به دو دسته تقسیم می‌کنند: دسته اول، صفر را کوچکترین عدد در نظر می‌گیرند و دسته دوم اعداد منفی را کوچکتر از مثبتها و صفر در نظر می‌گیرند، ولی قادر به مرتب کردن اعداد منفی نیستند. برخی از دانش‌آموزان با اینکه از قوانین حاکم بر علامتها آگاهی دارند اما در حل مسائل قادر به پیاده سازی دانسته‌های خود نیستند. برخی از دانش‌آموزان به دلیل بدفهمی در مفاهیم پایه اعداد منفی، در انتقال از حساب به جبر مشکلات و بدفهمی‌هایی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the misunderstandings of seventh grade students about their perception of the concepts of negative numbers in mathematics

نویسندگان [English]

  • shayesteh rezaei 1
  • hooshang fereiduni 2
1 Department of Mathematics, Aligudarz Branch, Islamic Azad University, Aligudarz, Iran.
2 Department of Educational Management, Aligudarz Branch, Islamic Azad University.
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate and describe the types of students' misunderstandings in the concept of negative numbers. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population of seventh grade students of rural high schools in Aliguderz city in the academic year of 2022-2023 is 376 people, and 180 people (124 boys and 56 girls) were selected as a sample using cluster random sampling.

The measurement tool is a researcher-made test that includes 8 questions. The test questions were analyzed in three groups, each group corresponding to one of the goals and questions of the research.



The results of the research showed that some students do not know the difference between single, double and negative sign symmetry and consider the negative sign as a reduction operator. Some students do not understand the difference between the value and size of two integers. Students often divide numbers into two categories:

The first group considers zero to be the smallest number and the second group considers negative numbers to be smaller than positive numbers and zero, but they are unable to sort negative numbers.

Although some students are aware of the rules governing signs, they are not able to implement their knowledge in solving problems. Some students have problems and misunderstandings in transferring from calculus to algebra due to a misunderstanding in the basic concepts of negative numbers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • concept of negative number
  • misunderstanding
  • students
  • seventh grade